Česká doba jitřní; Svatográlské paprsky

Napsal Karel Funk (») 26. 8. 2014 v kategorii Čechy a Morava trochu esotericky, přečteno: 797×

Jarní či jitřní dobou křesťanství v naší zemi se zabývá půvabná

knížečka Záře nad pohanstvem od Pavla Lindy.

Z doslovu k vydání z roku 1918  se dozvídáme, že  koncem desátých

let 19. století se  počaly z

arcibiskupské imprese  na  Starém   Městě  pražském  po  českých

vlastech rozcházet  svazečky švabachem tištěného  románu Záře nad

pohanstvem. Z něho  bude  ukázka,  ponechaná v  poetickém jazyce

našich předků. Josef Linda nazval svoji práci prostě "vyobrazením

z dávnověkosti  vlastenské".   Básnicky  zde  zachytil   jednu z

nejdůležitějších fází našich  dějin -  příchod, boj  a vítězství

křesťanství nad  domácím  pohanstvím.  Dílko  se počátkem dvacátého

století stalo  předmětem  bádání,  ale  pohnutkou  k tomu nebyla

umělecká stránka. Rozbory  měly sloužit  k důkazu,  že Linda byl

autorem básní obou Rukopisů.

   Zapomenutá Záře nad pohanstvem je znamenitá básnická práce  co

do obsahu  i formy. Je  ozdobou české obrozenecké  literatury. Má

svůj nesporný význam literárně historický jakožto první novočeská

původní krásná próza. Podle  Lindova zachovalého exempláře, který

daroval Národnímu  muzeu,  byl  text  v  roce  1918 s jazykovými

úpravami znovu přepsán  a vydán. Od  té  doby upadl v zapomnění.

Mimochodem -   nenašel  byl  se   dnešní  nakladatel  pro   tuto

obrozeneckou perlu?

   Kniha se  totiž vydává na  cestu ke kořenům  naší nejednoduché

státnosti, neboť každá  generace nachází  ve své době nové a nové

podněty a pohledy  na minulost.  K tomu  jí však  musí sloužit i

kulturní odkaz předků.  Je výzvou,  abychom se  i dnes, či právě

dnes pokusili  řešit trvalý problém - kdo jsme, proč jsme takoví,

jací jsme a kam a proč  patříme. Toto  řešili už naši předkové na

úsvitu našich křesťanských dějin.

   Jen málo  témat  se  tak  niterně  a  úzce  dotýká naší české

existence, jako je  příběh bratří  Václava a Boleslava. Tvrdí-li

někteří historici, že  mnohé z toho  je jen  legendou, nelze tím

význam příběhu bagatelizovat,  neboť  i  legenda je  plodem duše

národa a má  mnohdy nemenší  význam, než  její historické jádro.

Hovoří někdy  jakýmsi  archetypem  i  k  naší  psychické  vrstvě

národního kolektivního povědomí.

   Cenné na Lindově  zpracování je  i neschématické  podání, kde

hluboké vcítění chápe  jak půvab a smysl pohanských  kultů, tak i

lidské pozadí hrůzného činu Boleslavova.

   Ač nevyjádřeno, probleskuje ze  závěru knihy i jedno významné,

avšak dnes pozapomenuté mysterium:  každá mučednická smrt čistého

člověka, rozníceného  ideály,  vlije  či  vzáří  do  duše národa

očistné a  inspirující  síly  světla  duchovního  poznání, které

obětovatel v sobě  za života  akumuloval  a  které toužil šířit.

Jeho smrtí se  tyto jeho  síly uvolní  a rozvanou  do  všeobecné

mentální pláně,  ze které inspirují  i budoucí generace.  Pravzor

mučednické smrti  podal  lidstvu   Ježíš  Kristus.   Není  proto

náhodou, že  první významný šiřitel jeho  impulsu v našem národě,

svatý Václav, prošel též násilnou  smrtí, ač za jiných okolností.

Není ani  náhodné,  že právě  v našem  národě  přispívali k jeho

povznesení zejména ti, kteří  nejvíce obětovali na svých osudech.

Krev národa, infikovaná  materialismem, pohodlností, nemorálností

či zradami   dostane  tak  injekci  těchto   obětí   nové

protilátky. Ty přinesou  určité plody  podle míry  v jaké  si je

národ zaslouží, třeba i po dlouhé době.

   Ocitujme si   kratičkou ukázku tohoto nenáročného,

prostě vlastenecky romantického dílka. Ponechme ji v původním

poetickém jazyce našich předků. Třeba se nám z ní něco rozkrásní

v krajině duše.

 

 

 

"Před měděnými vraty tu široký dvůr, ode vrat dvě řady  sloupů.  Tudy  se  vcházelo  dovnitř.  Aj, tuto sídlil vojvoda Václav.

 

   Opodál vyvstávala  hrdá Neklanka. Její vrchol  mizel vysoko do oblak, kohout na  ní byl podoben mouše. Tři báně  na ní leskly se vůkol. Trojí zdě  jako ze  skály, mezi  zděmi příkopy  točily se kolem Vyšehradu.  Množství  lidstva  se  sem  vždy  hrnulo,  aby spatřili velekrásu Vyšehradu,  nevídanou nikdež,  a aby spatřili slavného Václava.

 

   Utišiv nářek  bídného, nasytiv lačné a  vykonav povinnosti, co mocnář, míval zalíbení na vyšehradské výsosti, aby se díval divům božím všudy do  rozlehlosti krajin  a na  krásné nebe. Nebo když mrakové předháněli  se v povětří  a stínové chodili  po krajinách přes hory a lesy - míval  Václav zalíbení dívati se z vyšehradské výsosti až k  večerní době.   Když se  stávalo temno  v dolinách temnější a  skály  sivé  a  lesové  černali  se večerem a Vltava tratila leskot, tu  vídávána stáda,  z tučných  pastvin brala se zvolna k domovům.

 

  Tak jej  vídávalo zapadající slunce  - i vítalo  jej častokráte zase nejranějším  paprskem.  Dnes  ještě  temnotou byly zastřené krajiny. Tmy ustupovaly  na západ  a světlela  se Vltava klikatá daleko krajinami.  Tu  v  červené  záplavě  prozářilo se velebné slunce a  duté nebe rozkrásnilo  se nad krajinami.  Slunečná záře dotýkala se  hor  a  rozsvěcovala  zlaté  báně  na vyšehradských věžích. Tu domníval se Václav viděti, jak přichází s nebe seslané křesťanství, jak zahání  smutné tmy,  aby učinilo  den na  celém světě. Sestoupil  do  chrámu  a  jeho  duch  plynul  v rozkošech nebeských.

 

   Z chrámu  vystoupiv  bral  se  k  povinnostem  mocnářským. Na Vyšehradě uprostřed dvanácti  starců, vladyků  seděl na knížecím stolci. S  trůnu mluvil k  nim takto: Ještě  jednou opakuji: hlas vdov a sirotků proráží nebesa, nechť spínají ruce k pravému Bohu.

 

Dojde-li mne  nářek jejich nad bezprávím  některého z vás, budete mně i potlačenému tomu klásti odpověď. Bůh provázej vás!...“

 

 

 

   I když  podle jistých pramenů  měl být kníže  Václav posledním

zvoleným    strážcem   svatého   Grálu,    vnímání    posvátnosti

svatográlské vykupující  síly  u  nás  pokračovalo.  I Karel IV.

postavil Karlštejn ze svatográlské  inspirace, která byla hlavním

motivem stavby. Ta  je však i jinak nesmírně  zajímavá. Do jejích

základů byly skryty nebeské zákonitosti i magie čísel. Odtud září

tajemné proudy  montsalvatských vibrací do  okolního světa už  od

dob, kdy zde Otec vlasti propojil čtvrtou, pátou i budoucí šestou

poatlantskou kulturu (měl římskou  korunu, byl i německým císařem

a českým  králem). Hleděl  jednou tváří  k západu  kultur, druhou

spěl k  východu  sil  budoucnosti.  Řetěz  ostatků mučedníků pro

Kristovu pravdu,  které  zde  shromáždil,  značí  spojení zbytků

dosavadních nejčistších   sil  země  ke   vzcházející  slovanské

spiritualitě. Vše, co  se  kolem  stavby Karlštejna  dá duchovně

rozeznat a zkombinovat  s tím, jak poctivě se  zde Karel nořil do

tajů mystiky, svědčí o tom,  jak hluboce  tento zasvěcenec vnímal

grálská mysteria. Všetavící  světlo svatého  Grálu,  prosakující

zemi rosou  Kristovy lásky, oživuje věčný  princip ducha v hloubi

nitra. Sbory  grálských  duchů  pějí  v  duchovních  světech své

grálské hymny, které znějí do otevírajících se lidských srdcí. Ta

mohou svým duchovním  zrakem vnímat  světelný Hrad  Grálu, který

působí jako  voňavý  květ  nebes.  Jeho  zemským odrazem měl být

Karlštejn. Od  tohoto  neriditelného Hradu  vedou nitky k  plukům

neviditelných strážců  Grálu,  jejichž  chorály  hřmí  i hladí a

dávají tušit,  že  v  boží  slávě  se  jednou  zlo země bezmocně

rozpadne a přemění. Svatográlští  rytíři včetně svatého Václava s

jeho bílým praporem čistoty se  schylují k zemi a nechávají pršet

věčné požehnání milosti, vlévají  duším, které se otevřou, světlo

hvězd i poselství  míru a  svobody. Mikroskopické  částečky této

proměny se  dějí  ve  všech   lidech,  kteří  ve  svých  duševně

duchovních mikrokosmech pracují na  realizaci slov Nejsem živ já,

ale Kristus ve mně.

   Jedním z takových  byl i  Karel IV.  Nakladatel Thomas Mayer,

který vydal mj.  knihu Boží  přítel z  Horní země,  se zmiňuje o

zasvěcenci, který žil  ve 14.  století ve  Švýcarsku. V  jakémsi

německém klášterním  archivu  je  dokument,  podle kterého kromě

hrstky stálých  žáků zajížděli k  tomuto zasvěcenci občas  i jiní

žáci zdaleka.  Podle pramenů, které znal  český anthroposof Josef

Adamec, patřil  do  okruhu  lidí,  kteří  sem zajížděli, i Karel

IV., když  jezdil  do  Francie.  Byl  zasvěcencem  patrně  silně

ovlivněn. (A pouze na  okraj poznamenejme nedůležitou zajímavost,

že podle  domněnky  T.  Mayera  byl  zmíněný zasvěcenec jednou z

předcházejících inkarnací Rudolfa Steinera).

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentování tohoto článku je vypnuto.