z četby (místy komentováno opisovatelem)
Z knihy Mystika na úsvitu novodobého duchovního života od R. Steinera:
Jeví-li se Eckhart jako muž, který v blaženém prožitku duchovního znovuzrození mluví o povaze a podstatě poznání jako o obrazu, jejž se mu podařilo namalovat, představují se nám oni (Jan Tauler, Jindřich Suso a Jan van Ruysbroek) jako poutníci, jimž toto znovuzrození ukázalo novou cestu, kterou se chtějí ubírat, ale jejíž cíl se jim odsouvá do nezměrné dáli. Eckhart líčí spíše nádheru svého obrazu, oni nesnáze nové cesty. Chceme-li si odlišnost osobností jako Eckhart a Tauler správně představit, musíme si plně ujasnit vztah člověka k jeho vyšším poznatkům...
No to je podle mě přesný srovnání!
Nebo část komentáře k Eckhartově myšlence: "...Neboť svoboda jest, že nejsme vázáni, že jsme tak volni a čisti, a tak ryzí, jako jsme byli ve svém prvním projevu, jsouce osvobozeni v Duchu svatém." O člověku osvíceném můžeme říci, že je sám onou bytostí, jež podle sebe určuje dobré i zlé. Takový nemůže jinak, než konat dobro. Neslouží totiž on dobru, ale dobro v něm dochází uskutečnění. "Spravedlivý člověk neslouží ani Bohu ani stvoření, neboť je svobodný, a čím blíže je spravedlnosti, tím více jest sám svobodou." Co potom může být pro Mistra Eckharta zlo? Může to být jedině jednání pod vlivem podřízených náhledů, jednání duše, jež neprošla stavem znebytí. Taková duše je sobecká v tom smyslu, že chce jen sebe. Své chtění by mohla sladit s mravními ideály jen zevně. Zřící duše v tomto smyslu sobecká být nemůže...
A ještě: Tauler si je vědom toho, že si k přírodě nesmíme nic jako Boha přimýšlet. Ví, že kdo - v jeho smyslu - myslí Boha, ten už nemyslí v myšlenkách jako někdo, kdo myšlenkami uchopil přírodu. Tauler proto nechce myslet Boha, nýbrž chce myslet božsky. Věděním o bohu se poznání přírody neobohacuje, nýbrž proměňuje. Ten, kdo poznal Boha, neví nic jiného než ten, kdo poznal přírodu, ale ví jinak. Poznavatel Boha nemůže k poznání přírody přidat ani písmenko, ale ve všem jeho poznávání přírody svítí nové světlo.