Jestlipak jsme si ujasnili svůj pohled na naše spolu-lidi, kteří se ocitli v situaci, kdy je fyzické tělo z nějakého důvodu přestane poslouchat? Při kurzech pečování se nacvičují dovednosti zacházení s bezvládným fyzickým tělem - jeden pečující na druhém. Je to velmi poučné. Je dobré si uvědomit, že někdo z nás nemá moc rozumu, jiný nemá cit, jiný charakter, jiný se neovládá ve svých choutkách a vášních duše, no a někdo nemá ovladatelné fyzické tělo nebo mu nefungují uši nebo oči. Z dětských pobytů v Janských Lázních pamatuju, jak se tehdejší veřejnost dívala na lidi na vozíku - často jako na jakýsi jiný živočišný druh, se kterým by bylo asi podivné hovořit či se kamarádit. Někdejší známá se slepotou byla dokonce i ve zdravotnictví diskriminována například požadavkem lékaře a sestry, aby si s sebou vodila někoho, kdo by za ni jednal - ač měla vysokoškolské vzdělání, dokonce jedno i v USA, a učila na fakultě tělovýchovy. Měl jsem to štěstí, že jsem od čtrnácti let měl dva kamarády - bratry na vozíku. Kolik niterného bohatství by byli mohli předat okolí. Jeden psal hezké básně, druhý maloval, ale hlavně uměli naslouchat. Snad nejmenší pochopení pro ně měli jejich vlastní rodiče. To ostatně bývá často i u zdravých dětí. Skutečné soucítění znamená být s druhým. To je všechno. Neshlíží "ušlechtile" shora, nezamačkává slzičky, ale je spolupracovníkem-partnerem toho, komu chybí funkčnost fyzického těla či některého jeho orgánu.
číst dál