Z mailu: Koukal jsem na CS Artu na koncert Johnny Cashe z r. 94, byl už starý, ale vitální. To bylo. Někdy kolem dvacítky jsem s ním slyšel písničky v rádiu, věděl jsem, že chci být niterně pro další život oplodňován tou jeho skromnou ale poctivou až mohutnou mužností. Ten hlas a projev mi šel do nitra, toto jsem moc potřeboval (krom například niterného světa Beethovena, ke kterému zraju ale plně nedozrávám od osmi let dosud, ač jsou tito dva nesrovnatelní), a v naší tehdejší neopravdové plytké pop music nic takového nebylo. Možná ani ve světě. Čekal jsem celý další život až doteď, zda bude příležitost a já se ho jednou nasytím s už trochu zralejším nitrem. Mnohé mé tehdejší idoly vybledly, nebo nad sebou i kroutím zpětně hlavou. On mne i nyní oslovil i s tou jeho angličtinou, plynoucí jak veletok, co se nad nerovnostmi dna jen zvolna až líně nadnáší. Ač jsem byl, krom klasiky a opery, dychtivě u počátků big-beatu, slyšel jsem i desítky nejslavnějších country zpěváků. Leckteří z nich byli jen rutinní, často z nich kapal sladkobolný sentiment (hlavně ze stylu blue grass), nostalgie po něčem, plakátová transparentní póza chlapáctví či k sobě schouleného kamarádství, někteří se hlasově pitvořili, přeslaďovali, dělali piknikovou pohodičku, předváděli retro westernu, podřídili se dokonale stylu, ale nebyli sami sebou. Pokud neměli výrazný hit, byli jeden jako druhý. Cash nenavozoval jiné nálady, nezpíval jiné písně, než jaké má v sobě. To je v country vzácné. (I když zpíval i lecos jiného, rock´n´ roll, folk, gospel...)
číst dál