Někteří z nás (nejen) v duchovních kruzích člověku připomínají Čapkovy alelidi. (Volně podle Čapka: Takovému řeknete: 2x2=4. On na to ale trumfne, aby byl ještě chytřejší: Ano pane, ale 3x2 je 6! A dnešní podoba? Takoví se dnes vyznačují třeba tím, že mluví-li se či upozorňuje-li se na něco někde nedobrého, pak v poučujícím stanovisku, snad aby nevypadali jaksi negativně (to se přece duchovně nesluší), nanesou o věci dlouhý úvod kladný, a pak jaksi stydlivě připojí to hlavní, mírnou distanci od toho nedobrého. Jsou přece ti tolerantní. Třeba jim pravdivě řeknete, že něco není bílé, jak to o sobě předstírá či jak by bylo zapotřebí, ale šedivé. Oni vám pak udělají přednášku či mail, kde budou dlouze opěvovat bílou a na konci se cudně zmíní o nežádoucí šedivé. Mívají i líbivou, ale někdy falešně „tolerantní“ argumentaci, kdy i o někom nestoudném či zločinně myslícím či se chovajícím „soucitně“ uvažují, že měl třeba špatné dětství, že je taky jen člověk apod., a z toho vyvodí omluvu pro jeho nynější vědomě lživé a nenávistné chování. Jenže: Vysvětlení zla ještě není jeho omluvou. Anebo vám naznačí: ty hlupáku, mluvíš/píšeš odmítavě o zlu, sprostotě či vraždě, ono je to ale složitější, poučím tě, jak to máš vidět... Uniká jim, že někdy objektivní neosobní popsání či zkonstatování zla není zlé, jen pravdivé a potřebné. Je to od nich pak jen póza, někdy až okázalá, jakési vcítivosti se zločincem, lhářem, pachatelem, mlhavé omlouvání zla.
číst dál