DNES
Co mohli lidé kdysi zmoci pouhou vírou, prostotou, oddáním se do vedení nějaké autority, zejména náboženské, to často přestává být účinné. Ještě do 18. a 19. století napájely samostatně život síly, které mnohého člověka nesly bez většího úsilí. Dnes jsme od nich odtržení trhlinou materialismu. Nezáleží jen na světovém názoru, ale na náplni myšlení, cítění i jednání. Jsme uzavřeni se sebou samými v absolutní pozemskosti. Jsme v této době prahu povoláni a vyzýváni okolnostmi ke vzetí plné zodpovědnosti za svůj osud. Musíme namáhavě poznávat, zkoušet, volit, bojovat, přestát svody, víry, zvraty a omyly tam, kde jsme kdysi ve víře mohli přijímat, bezpečně důvěřovat, kde jsme byli inspirováni, prozářeni, chráněni a vedeni. Cítíme se opuštěni bohy a musíme vzít odpovědnost plně na sebe, mnohdy za těch nejtrpčích osobních osudů. Čeká nás nové, svobodné uchopení sebe samých. Hlubší propasti, které se před námi rozklenují, jsou však vyvažovány i intenzivnější nabídkou duchovních světů ku pomoci. Živoucí síly budoucnosti můžeme uchopovat i vědomějším vztahem jak ke Kristu v auře Země, tak k Marii, Matce našich duší.
V dobách před pár staletími stačila k určitému povznesení k Bohu víra či cit. Mnozí z nás jistě četli o křesťanských světcích dojemné příběhy mnohdy bezkonfliktních životů, prozářených láskou, nebo popisy stavů uchvácení, plynoucích z rozjitřených citů, kterým vyšší světy štědře dávaly svůj nektar. I tyto stavy můžeme občas prožít, dokážeme-li se k nim připravit, a buďme za ně hluboce vděčni. Nejsou však již pro dnešního člověka ve věku rozvíjející se duše vědomé tím stěžejním, co pro lidstvo středověku. Nevydrží nárazy materialismu a brzy vyprchají. Je zapotřebí mít vědomou lásku k Bohu z větší šíře své bdělé osobnosti. Extatické stavy již nejsou přiměřené dnešnímu stupni vývoje. Nemůže nám jít již ani o to, co se nás pokoušejí učit východní guruové resp. cestující agenti s nirvánou - totiž rozplynutí se do bezbřehé nejvyšší Prázdnoty. I to byly kdysi žádoucí, reálné, konkrétní a dosažitelné stavy, dnes však již od nás duchovní vývoj, řízený Prozřetelností, chce cosi jiného - aktivní, vědomé rozvíjení a zušlechťování, ku kterému dává Kristus své síly tak, že člověk vítá svou budoucnost, své další životy, kterým touží dávat nové a nové hodnoty, aby je mohl použít ve prospěch druhých. Pošetilé je i ono módní domnělé „ochočování“ si andělů asi jako další pomůcky pro ukájení našeho egoismu, byť v takzvané duchovní oblasti. Anděly si nelze zapřahat do svého pluhu.
Ani středověká křesťanská mystika, pouhá dětská víra, ani únik do nekonečného rozplývavého Míru Indů už nemohou trvale napájet a řešit naše životy. Po našem rozvrácení materialismem, chtivostí světských neužitečných rozptýlení, falešném uspokojení z rozvinutého intelektualismu, po této absolutizaci pozemskosti už nám staré praktiky, stavy vědomí či metody neposkytnou dostatečnou vzpruhu a oporu. Zbyly z nich už jen cáry, v nich občas krásný ornament nebo zlatý knoflíček, ale na oblečení duše to již není. Chceme-li kontinuálně udržovat duchovní trvání svého bytí, musíme uchopit živoucí síly, které dnes klíčí pro budoucnost.
Naše postavení je nyní zlomové jako asi ještě nikdy v historicky poznatelném vývoji. Staré pořádky a cesty padly, ani tradiční hodnoty nás nenaplňují. Probíhá však velmi mocné vniknutí nové duchovní substance, která má svůj bezprostřední výraz v hlubším a bdělejším vnímání Krista. Ten je nám ze zemské éterické úrovně mnohem bližší a uchopitelnější, než v dětských dobách našich křesťanských předchůdců. Zesílením agresivity a tragiky materialismu zesílilo a nabylo i konkrétnější podoby působení Vykupitele světa. Není od dob Golgoty statický, přibitý na kříži či namalovaný na obraze, ale je neustále živoucí, tvořivý, činný, bdící nad lidstvem. Je zde pro nás, je to náš Bůh a záleží jen na nás, nakolik si to uvědomíme. Čeká na to!
Z účinků jeho lásky se lze vymanit svobodnou vůlí k izolaci (ke zlu), nelze se ale vymanit z budoucích následků tohoto odmítnutí. V této prahové době jsme povoláni k přerození a znovuzrození ideálu, slova, hodnoty a podstaty. Nejde o nic menšího. Ve své odtrženosti od vyšších zdrojů musíme provést konečné, svrchované rozhodnutí a následovat Ho.
Hodnocení:
nejlepší 1 2 3 4 5 odpad
Komentování tohoto článku je vypnuto.