Motto: Mráz přichází z Kremlu, a zase se tam vrátí. - Viděl jsem nedávno záběr pejska, který udatně drží v tlamičce krabičku od granulí, které se mu však vysypaly a rozkutálely. Připadá mi, že nynější chřadnoucí antroposofie s vyhřezlou morální atrofií, manifestovanou v aktuálních prokremelských postojích, je na tom podobně (znám i dobré výjimky). Může ale nechtěně vyvolat cosi užitečného. V reakci na aktuální cynická stanoviska nebo mlžení části vedení (našeho i dornašského) vůči ruské genocidě nevinného sousedního národa se antroposofické hnutí drolí a někde nastává sublimace do čistší podoby v různých oblastech, aniž by se vázaly na anorektickou trosku - konzervovanou Antroposofickou společnost a její netvůrčí krunýř (opět – jsou tam i výjimky, možná už reliktní). Lze pozorovat, jak nynější atomizace antroposofického společenství může v důsledku uvolnění od vžitých modelů organizace tvořit nová, neregistrovaná ideová střediska. Rozmnožuje tak dosavadní počet neformálních skupinek po celé republice, věnujících se duchovní vědě bez vazby na etablované antroposofické struktury. Společným jmenovatelem – a to stačí – je staronový požadavek uznání odkazu Rudolfa Steinera, a zájem o jeho aplikaci do aktuálního dění. Rodí se tak zdravá protiváha k těm, kteří tak úzkostlivě střeží svůj domnělý monopol na Steinerův odkaz, že zůstali jen u formy bez obsahu, u permanentního teoretizování. Činnost některých z nich se scvrkává na hlídání u branky antroposofie proti ideové diverzi zvenčí nebo tvůrčí emigraci zevnitř ven.
.oOo.
O jedné antroposofické akci mi napsal Zdeněk Beil:
„Jak je patrno z pozvánky bude pan Terry Boardman… v Bratislavě
přednášet k velmi aktuálnímu tématu, a to jsou duchovní souvislosti ruské
agrese na Ukrajině. Z textů, které jsou dostupné na jeho Website of Terry
Boardman - author and lecturer in Anthroposophy (threeman.org)
(http://threeman.org/>) je zřejmá jednostrannost, postrádající nadhled, neboť
se soustředí pouze na odhalování rizik a negativ angloamerické politiky (a
kultury). Nabízí se otázka proč v kontextu současného dění opomíjí rizika a
negativa ruské politiky?
Zkoumání duchovního pozadí angloamerické politiky je jistě chvályhodná
činnost, ale pokud se snažíme pochopit současné dění v politickém dění ve světě, tak jednostranné argumenty neodhalí podstatu a příčiny války na
Ukrajině. Lze dokonce konstatovat, že tímto způsobem analýz neumožňuje
antroposofický nadhled a uvádí v omyl mnoho lidí po světě, kteří ho berou
jako antroposofickou autoritu. I z reakcí některých příznivců antroposofie
je zřejmé, že tento přístup k tématu je dle mého názoru škodlivý.
Pan Terry Boardman ve svých textech uvádí mnoho fakt, argumentů a
historických souvislostí, ale opomíjí fyzickou realitu současnosti.
Například, že Lenina sponzorovali a poslali z germánských zemí, aby Rusko
rozvrátil bolševickým modelem nastavením pseudosociální společnosti. To je
sice pravda, ale nelze opomenout, že bolševismus našel v Rusku živnou půdu a
jeho zlo nesou ruští politici jako štafetu dál a dál. Kde je pozitivní snaha
o nápravu? Místo toho jsme svědky totalitní diktatury, potírání lidských
práv, svobod, zmanipulovaných voleb a jakéhokoliv náznaku příklonu k
demokracii, zbídačování země zbrojením a chaosem, paktování se s
komunistickou Čínou, Severní Koreou, islamistickým totalitním Íránem a
podporou diktátorských vlád po celém světě.
Proč Putin volil cestu války, zabíjení civilistů, destrukce energetických
sítí, znásilňování, únosu dětí, když mohl příkladem úspěšnosti Ruska získat
Ukrajinu časem na svou stranu. Veškeré předpoklady a výhody měl na své
straně. Na Ukrajině před vojenským v pádem žily tisíce rusky hovořících
obyvatel, široké rodinné vazby poutaly Ukrajinu k Rusku, Ukrajina byla
závislá na dodávkách plynu a ropy, stačilo šikovnou, vstřícnou politikou
získat Ukrajince na svou stranu a podporovat slovanské bratrství. Místo toho
jsme svědky hrubé ruské agrese.
Bohužel už mezi námi není S. Prokofjev, který by jistě ruskou agresi
odsoudil. Nezbývá než dopřát sluchu lidem, kterých se konflikt přímo týká.
Vyjádření Ukrajinských antroposofů z místa bojů jsou přesvědčivá. Vyjádření
názorů ruských antroposofů postrádáme, státní policejní zlovůle jim nedovolí
se bez rizika věznění nedovolí se svobodně vyjadřovat. Naštěstí se občas
objeví vyjádření emigrantů a také rozhovor v Das goetheanu s Jaroslavou Black
-Terletskou, který je vyvěšen v této skupině, je vypovídající.
Více textů včetně překladu ukrajinské ústavy najdete na webu
http://zdenek-beil.bloger.cz/>
K tomu KF: Schvalování vraždění, znásilňování a genocidy, největšího od 2. světové války někým pod rouškou antroposofické terminologie, i když mají možnost objektivních informací, je počátkem černé magie. Je pak zákonité, že se zloba takových „antroposofů“ obrací i oproti nezištné americké pomoci napadené zemi, aby se mohla bránit. Režimu, který napadl svého souseda, potlačuje protesty, umlčuje svobodná média, vraždí nebo vězní disidenty, unáší desetitisíce dětí sousední země neznámo kam a utajuje počet válečných obětí, je třeba se bránit. Obranný boj proti agresorovi je vždy etický, tak jako je etická podpora dalšími zeměmi. Pokud si onen přednášející zakalil vědomí a éterické tělo ruskou propagandistickou lží, je to jeho osobní problém, ale pokud se s tím ztotožňují i organizátoři a posluchači jeho vystoupení, zanášejí do svých duší, do egregoru antroposofie i do své národní duše destrukci lži, násilí, agrese. Protože základem veškerého pokroku jsou podle R. Steinera první kroky na poli morálním, je taková přednáška akcí anti-antroposofickou, morálně devastační.
Maškaráda masek, využívající antroposofickou terminologii pro zločinecké smýšlení a schvalování vraždění, je lucifersko-ahrimanským klamem v činu. Nesnáší a očerňuje pak i nezištnou ekonomickou, vojenskou a humanitární pomoc Ameriky a Západu vůbec, poskytovanou napadané a devastované zemi. Ti, kdo souhlasí se zločiny Putinovské části Ruska, jsou sami mentálními zločinci, i kdyby zaštiťovali tuto mentální resp. charakterovou zločinnost praporem antroposofie. Způsobují tím propad části antroposofie do říše odbojných ahrimansko-luciferských šil. Propad výraznější, než byly sympatie a podpora části Antroposofické společnosti k Hitlerovu tažení.
.oOo.
A. Mitrofanov napsal: „ … Zatykač Mezinárodního trestního soudu v Haagu na hledaného Vladimira Putina, u něhož existuje důvodné podezření, že je válečným zločincem, vnesl jasno i do našich vnitřních poměrů. Každá další akce chcimírů a přidružených jednotek, které se vyznačují podporou Putina a nenávistí k Ukrajině, bude od nynějška akcí ve prospěch mezinárodně hledané osoby s podezřením na spáchání válečných zločinů. Jakékoli vykrucování, že tomu tak není, si mohou příslušní aktivisté nechat pro své příznivce.“
Dodatek KF: Někteří antroposofové by si měli dát pozor. Propagace či schvalování násilí je u nás oprávněně trestné a již v této věci padla řada rozsudků.
.oOo.
Jefim Fištejn: Západ zapomněl vítězit, válku na Ukrajině nechápe, je střetem civilizací. „Chcimír" je urážka (17. března 2023)
„Válku na Ukrajině provází obrovské nepochopení a Západu ani po více než roce od začátku ruské invaze není dostatečně zřejmé, o co jde a proč stojí za to napadenou zemi bránit, myslí si publicista Jefim Fištejn. „Není to konflikt mezi dvěma státy, není to konflikt za území nebo nějaké majetky, za válečnou kořist. Vůbec ne. Je to civilizační střet,“ říká. Ukrajina podle něj není hrází, která brání Západ, je jeho nedílnou součástí reprezentující demokratické principy. U Bachmutu a dalších měst se primárně svádí boje o to, jestli je diktátorská společnost řízená z jednoho bodu na špici efektivnější než ta západní. Ve válce hodnot by označení „chcimírové“ mělo být hanlivé, protože s vnuceným mírem se nelze ztotožnit, přijatelný je jen spravedlivý mír.“
.oOo.
Ukrajina tímto utrpením prochází mohutnou vlnou národní sebereflexe a očisty i očisty jednotlivců. Sdílení společných tragických osudů v nich povzbuzuje vědomí sounáležitosti a solidarity, tak jako je to u demokratického světa vůči Ukrajině. Víc než ušlechtilý potlesk Západu by Ukrajině ale pomohlo více skutků - větší materiální a vojenská pomoc. (Krom svých přátel nezveřejním, jakými částkami jsem ze svého důchodu přispěl a pravidelně přispívám strádajícím Ukrajincům. I o relativně málo se dá rozdělit s tím, kdo nemá nic.)
Ukrajina prožívá, i přes všechno strádání, svou očistnou bolestí své jaro, včetně těch, kdo položili životy. Pro Rusko platí nejen, že mráz přichází z Kremlu, ale i že se do něho vrátí.
Násilná smrt s čistým národním svědomím Ukrajince posunuje k tvůrčí práci v další inkarnaci. U Rusů je tomu právě naopak. Přímý přenos z převládající polohy nynější ruské duše trvá už přes rok. Není to hezký pohled. Kdo tedy bude skutečným vítězem?