OSVOBODIVÁ PRAXE MORÁLNÍHO DÝCHÁNÍ. A co to je?
OSVOBODIVÁ PRAXE MORÁLNÍHO DÝCHÁNÍ. A co to je?
Tak jako je nutné, aby se na jaře rostliny zazelenaly a tvořily tak kyslík pro náš hmotný život, můžeme i my s pomocí Kristovou tvořit ve světě kyslík pro život duchovní. Aby síly dobra stačily na zlo, kterého je dnes tolik, můžeme se naučit to, co Sergej O. Prokofjev nazval "morálním dýcháním". Co to je?
Při běžném vdechu se v našem organismu mění pohlcený kyslík ve smrtící oxid uhličitý a ten pak vydechujeme. Vdechujeme život, vydechujeme smrt. To je všeobecně známo. Ale vězme, že před dvěma tisíciletími se na pahorku Golgoty stalo něco právě opačného, a pro celý svět. Kristus při ukřižování tam do sebe vdechl lidmi nastřádanou smrt, pramenící z veškerého materialismu. Při zmrtvýchvstání ze sebe vydechl pro celé lidstvo život. Zopakujme si to: vdechl do sebe vše, co dosud přinesl lidstvu zmrtvující materialismus všech dob. A to, co vydechl, je ona možnost mít opět živé duchovní myšlenky. Materialistické, k smrti vedoucí myšlenky byly vdechnuty a duchovní myšlenky, vedoucí do budoucnosti, vydechnuty. A to je to, co se nazývá morálním dýcháním. Božství Kristovo se sklonilo k lidstvu, vdechlo jeho veškerou tíhu, a nechalo otevřenými nebesy proudit osvobodivé inspirace.
A k tomu jsme povoláni. To můžeme dělat všichni, chceme-li skutečně následovat Krista jako náš Pravzor. Žijeme v materialistickém světě, ze kterého se k nám hrnou materialistické myšlenky, které vše zmrtvují, ochromují. Protože tyto myšlenkové a citové impulsy do sebe nemůžeme nepřijímat, je naším úkolem, abychom je přetavovali láskou, trpělivostí, pravdivostí, a vydechovali pak myšlenky, city a vůli, přinášející život. Je to proměna agrese, zloby a všech nectností v čistotu. Tím se můžeme stále více stávat opravdovými přáteli éterického - nadsmyslového Krista, našeho božsko-lidského bratra, a jeho spolupracovníky na obrodě lidstva. Můžeme se jimi stát, když půjdeme cestou pochopení, odpuštění a společného nesení tíhy osudu. Každým činem pravdy, každou poctivě vedenou myšlenkou odpuštění a lásky námi prochází síla Kristova jako živoucí impuls pro druhé. Kristus totiž, na rozdíl od mlhavých inspirací nerozpoznaných neviditelných bytostí, může působit v lidském Já, aniž by toto Já vymazal, zatlačil. Jeho bdělý jas můžeme postupně s radostí a lehkostí nechávat v sobě působit a vše jím pojímat, přetvářet a vydávat světu proměněné.
Možná to nepůjde hned, ale zase s tím můžeme jít právě za Kristem jako dítě za rodičem. Důležité je již rozhodnutí. Krista si můžeme uvědomovat v každém člověku jako latentní součást jeho nejvyšší podstaty. Je tam jen překrytý časnými nedokonalostmi, kterých se i on (byť by nám byl nyní protivný, nesnesitelný) jednou zbaví, a třeba dřív, než my svých chyb. Přistoupíme-li k "nepříteli" jako ke Kristu - bez předsudků, podezírání, možná se sami podivíme, jak se jeho chování změní. Možná, že jsme však dřív v zaujetí sebou samými jeho přednosti neviděli.
Hodnocení:
nejlepší 1 2 3 4 5 odpad
Komentování tohoto článku je vypnuto.