RUDOLF STEINER, ABD-RU-SHIN, SVATÝ GRÁL… LASKAVĚ K DUCHOVNU A HŘÍMÁNÍ O DUCHOVNU

Napsal Karel Funk (») 1. 3. 2020 v kategorii Práce na svém vývoji, přečteno: 1531×

Všelijaké směry či hnutí se pokoušejí lovit známé osobnosti, dodává jim to důležitosti a přesvědčivosti. Onehdy prý příznivci Abd-ru-Shina "hučeli" i do Táni Fischerové. Nebyli jediní. Měli ale některé zajímavé argumenty. Přesto na nich Táně cosi "nesedělo", nechtěla se nechat nikam vtáhnut a tedy na mne důrazně uhodila: Tak Karle, co jim teda mám říct. A měl jsem na pár večerů "o zábavu postaráno". Možná to byla i zábava bez uvozovek, bavilo mne to promýšlet. Chtěla ho porovnat s Rudolfem Steinerem, kterým se začala zabývat. A vida, situace se dnes zopakovala s obdobným dotazem odjinud.

Z dopisu čtenářky: Dobrý den, vážený pane Funku ráda bych se Vás, pokud mohu a pokud se
domníváte, že mi budete moci odpovědět, zeptala na Váš osobní názor na
Poselství grálu a Abdrushina osobně. Někde jsem se dočetla, že to byl žák
Rudolfa Steinera a jeho dílo samotné považuji za velmi hodnotné. Stále však
přemýšlím nad tím, proč se v tolika zásadních věcech tito dva vysocí
zasvěcenci rozchází. Abdrushin podává "nejpřímější cestu vzhůru" pomocí
odhalení Božích zákonů, které jsou přístupny poznat každému prostému
člověku, aby se mohl skutečně posunout ve vývoji výše. Zároveň upozorňuje
na to, že člověk je bytost duchovní, nikoli Božská a že se proto k Bohu

samotnému nikdy nebude moci přiblížit. Jen ke svému vlastnímu druhu -
Duchu. Navíc ve svém díle odkazuje především na cit, který je dle něj
jazykem pravého ducha. V dílech Rudolfa Steinera je naopak vyzdvihováno
myšlení, které má sloužit k vyvinutí nadsmyslových orgánů pro vnímání
duchovního světa. O ničem takovém se Abdrushin nezmiňuje, s činností
myšlení tolik nepracuje, obrací se stále k již zmiňovaném citu. Zároveň
odkazuje na Krista a jeho oběť, kdežto Abdrushin smrt Krista na kříži vnímá
pouze jako vraždu, kterou musel podstoupit, aby dokázal pravdu svého učení.
Neshledává v tom oběť vyššího principu,stejně jako nehovoří o Kristu jako o
sluneční bytosti. Zároveň sám sebe označuje za syna člověka - Bohem
vyvoleného posla, který přišel pravdu lidstvu zvěstovat. Velmi by mě
zajímalo, jaký názor na tyto skutečnosti máte, rozdílové názory tak
vysokých zasvěcenců mně často matou a činí vnitřně neklidnou. Děkuji moc za
případnou odpověď. Se srdečným pozdravem Hana D.

 

 

ODPOVĚĎ KF

Dobrý den  paní D.. Rozumím Vašemu hledání, vidím to takhle: Abdrušin (pseudonym Oskara Ernsta Bernhardta) podal dobře mnohé pravdy, skvěle vyjádřil a vysvětlil hlavně reinkarnaci a karmu. Dobrá jsou i jeho pojednání o vegetaření (že to asi není hned pro každého, ale je to ideál). Někoho i inspiroval k nastoupení na duchovní cestu. Přesto tu jsou mezery a závažné nepravdy, které by nebyly, kdyby si prostudoval duchovní vědu. Kupříkladu dává rovnítko mezi zabíjení zvířat a rostlin, když píše: „Nyní se vůbec nechci zabývat názory, že se nesmí zabít žádné zvíře; neboť také rostlina má přece duši. Když se takto přemýšlí, ukazuje to jen zaostalost a neproniknutí do stávajících tajemství stvoření.“ Nevěděl zde, že rostlina má pouze dva články – tělo fyzické a tělo éterické (životní). U zvířete k tomu přistupuje tělo astrální – cítivé, pociťující. Tedy zabíjené zvíře trpí mnohem víc, než rostlina. Dokonce – je-li trhána s láskou a má-li zkrášlit naše prostředí, třeba oltář, je „ráda“ (samozřejmě na své úrovni).

Je u těchto dvou jeden zcela podstatný rozdíl, o kterém se zmiňujete: Abdrušin nedozrál k pochopení Kristovy oběti pro veškeré lidstvo, jakožto centrální události ve vývoji lidstva. Tím zůstal vývojově pozadu. Navíc ho toto téma tak dráždilo, že měl potřebu se k tomu vyjádřit posvém (ukřižování byla podle něho sprostá "vražda", kterou Ježíš neměl dopustit…, tedy asi věděl lépe, než Ježíš, co by měl dělat). Tím zmátl řadu čtenářů a založil jim blok k postupu pro pochopení golgotského mysteria.

Steiner patří do kategorie hrstky nejvyšších zasvěcenců, provázejících a inspirujících lidstvo od samého počátku. Abdrušin? Kdesi bylo pojednání, že existovalo 14 zasvěcenců svatého Grálu, ale jeden že porušil nějaká pravidla a odpadl - a prý to byl Abdrušin (k tomuto se nevyjadřuji, ten text nemám). Pojednání o něm i jeho vlastní pojednání o sobě jsou zmatečná, podobně jako považování ho za zakladatele grálského hnutí. Tato mysteria tu byla mnoho věků před ním, už u starých Řeků či Keltů. V křesťanství je svatý Grál duchovně osvobodivé Světlo a Teplo s Láskou prolité krve Kristovy.

K citu: sám o sobě nemůže být směrodatný, není-li vyvolán či aspoň prověřován bdělou moudrostí. (K tomu mám z nedávna několik textů na webu.)

Kdybych porovnal subjektivně tyto dva a jejich étery, pak za Steinerem, ač podává vážná vysvětlení, cítím probleskovat velikou lásku a soucítění. Cit, vyvolaný studiem o pravdě, se tiše rozšíří v nitru a má mnohem hlubší kořeny a opravdovost, i když nemusí být exaltovaně předváděn či propagován. U Abdrušina mám pocit spíš karatelsky zdviženého prstu. Nebo jinak: Steiner jen neosobně podává výsledky svého bádání. Přirovnává se k učiteli matematiky, který pouze sděluje to, co by mohl objevit každý, až k tomu dozraje. Známé je jeho "Nevěřte mi, přesvědčte se". Abdrušin vše prezentuje spíš osobně, často zaujatě, místy až agitačně a sebestředně. Nenechává svobodný úsudek na čtenáři. Dospěl do některých vyšších úrovní, ledacos dobře osvětluje, ale přivlastnil si je jako svou pravdu, a podává je svou autoritou. Pak účinek toho snižuje. Tudy cesta k vyšším Pravdám nevede. Steiner vystupuje jako Průvodce pravdou. Abdrušin jako Původce pravdy - vyvolený, jediný. Někdy i ego učitele vystoupá do závratných úrovní a to pak vyžaduje odvahu čtenáře k jeho odhalení. Ono majetnictví pravdy, že to či ono tak je, a nedání možnosti sledovat myšlenkový pochod, některým lidem vyhovuje, cítí se vyvázáni z povinnosti samostatného přemýšlení.

Steiner, ač popisuje stupně duchovní cesty, má pochopení pro lidské nedokonalosti a podává i vhodná cvičení a další následovatelné praktiky. Abdrušin spíš hřímá. Steiner nasměrovává možnost budoucího vývoje člověka jako Bohem stvořené bytosti a s Boží jiskrou. I v Bibli jsou k tomu jasné poukazy. Předestírá další evoluční stupně lidstva, a i v tom je logika vývoje. Je v souladu s hlavním mottem svatográlských mysterií – Soucitem k porozumění. Abdrušin někdy člověka sráží z těchto možností. Ze Steinera pociťuji Bezpečí, z Abdrušina – Nejistotu pro čtenáře, místy až mráz. Steiner ukazuje cestu k sledování pravd, Abdrušin čtenáře omráčí a poté opustí.

I v knížce o Karlovi IV. a svatém Grálu (dosud nevydané), ač v ní mám čtyři kapitoly o svatém Grálu, jsem to pro jistotu uzavřel poznámkou, že jsem nevycházel z Abd-ru-šina.

Ke sluneční povaze Krista je dobré postupně dospět, nelze to přijmout jen jako dogma. Pak člověk uvidí tu jednoduchost a osvobodivost.

Ale i zde - přečtěte, ale nechte v sobě zrát, s prosbou k Bohu (či - podle Vašeho zaměření – třeba k Panně Marii či Andělu Strážci či Duchu svatému...) o inspiraci, vedení, niternou posilu, osvětlování, víru v Boží pomoc i ve své vytrvání… - a předem za to poděkujte.

Srdečně

Karel Funk

A ještě paní Hana D.: Milý pane Funku, ze srdce Vám děkuji za velmi srozumitelnou a laskavě podanou odpověď. Mnohé mi osvětlila. Přeji Vám jen to nejlepší. Se srdečným pozdravem...

 

 
Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentování tohoto článku je vypnuto.