Láska

Napsal Karel Funk (») 26. 11. 2011 v kategorii Publikační činnost, vydané knihy, přečteno: 1152×

 

Láska

 

Stěhování  národů  v  prvním  tisíciletí  nebylo náhodné.

Národy  si hledaly  krajinu, která  by svým  rázem ladila  s

jejich  povahou,  ale  i  s  astrologickými  vlivy.  Podobně

náhodné není  ani utváření řeči. I  ono probíhalo v plynulém

souznění  s  příslušnými  duchovními  bytostmi, stojícími za

jednotlivými  národy. Povahu  si člověk  nese hlavně  v těle

éterickém (životním, pránickém). Slovo mateřské řeči má proto

tvůrčí moc, která formuje rytmus éterického těla stoupáním a

klesáním  šťáv  mízního  oběhu.  Éterické  tělo se projevuje

mízní,  lymfatickou  soustavou.  Tu  má  každý  národ  jinak

utvářenou a  uzpůsobenou právě silám, které  vytváří a které

ho   pak   charakterizují.   Podle   povahy  mízního  oběhu,

související  s éterickým  tělem, se  dítě postupně  vžívá do

své národní  povahy  této inkarnace. Účinek řeči na  ducha i

duši člověka  je určen silou  tvořivých prvků, které  určitá

řeč obsahuje.  Štávy v těle proudí  jinak, vyrůstá-li dítě v

řeči slovanské, germánské nebo románské.

   A  proč se  tím  zabýváme?  Protože mateřština  působí na

utváření éterického těla, kterým je oživováno tělo fyzické a

které  je  nositelem  i  povahy,  je  mateřská  řeč  zároveň

nositelem i  spolutvůrcem národní povahy,  národního cítění.

Kdysi  se řeč  vyvíjela v  souladu s  těmito souvislostmi  a

proto je  její charakter přiléhavý národnímu  cítění. I když

smysl  pro tvorbu  řeči  již  dlouho upadá,  vystihují mnohá

původní slova překvapivě dokonale cítění národa.

   Podívejme se, jak krásně nám dává smysl slovo láska právě

v naší  mateřštině  (češtině  a   slovenštině)  a  jak  bylo

vytvořeno v souladu s naším cítěním. 

   Při  jeho  tvorbě  byla  ještě  dokonale  vycítěna

povaha  hlásek.  Podle  toho,  jak  o  jednotlivých hláskách

pojednává anthroposofie, někdy i starší prameny, ale třeba i

moderní  léčebná metoda chirofonetika (viz samostatný článek

na tomto blogu),  si  toto  slovo  přibližme. Uvidíme

a  možná  sami   také  vycítíme,  jak   rozdílné  cítění  je

uplatňováno u  tohoto pojmu ve  srovnání s některými  jinými

jazyky.

   Počáteční hláska  l je stejná jako  v ruštině, němčině či

angličtině.  L je měkké, tvořící.  Ve starých mysteriích  se

říkalo:  L je  ve všech  věcech a  bytostech něčím tvořivým,

formujícím,  přemáhajícím   tvrdost  hmoty.  Je   to  hláska

obtékající,  objímající. V  ústech se  tvoří tak,  že špičku

jazyka pevně  opřeme  naproti  nad  zuby a  proud vzduchu ji

obteče  ven. I  první impuls  lásky touží  obtéci, obejmout,

obalit pohybem našeho ducha pevné já druhého.

   A značí  obdiv,  úžas,  touto  hláskou  se duše otevírá,

daruje,  hláska  sama  obsahuje  prvek  sebeobětování.  A je

otevírací  hláskou  (není  náhodně  na  počátku abecedy), je

základem všeho, skrze ně počalo božské tvoření. Začíná jím i

posvátný zvuk božského tvoření AUM. Naši dávní předkové měli

blízko   k  pratypům   řeči,  takže   když  vytvářeli   řeč,

napodobovali  svět. Kupříkladu  při východu  slunce světelné

vlny od východu k západu způsobovaly projev jako jedno velké

Á. Řeč kdysi byla hudebně cítěná.

   S je  hláska odfukující, odesílající.  Následuje významné

k, které je  otevřené, má  v sobě  čistící, kontrolní  sílu

oddělování  dobra  a  zla,  sílu  nutící  k očistě (k ritika,

k ontrola, k orekce, k ázeň). To, co objala a uchopila tvůrčí hláska l v

podobě  kvality otevřenosti  - a ,  bylo skrze  s odesláno  a

skrze k pročistěno a druhé  a tomu otevírá bránu úst ven. Vše

očistěné je tak vyzářeno do světa.  Při tomto  možná  trochu

subjektivním uvažování  si můžeme představit, že svými dvěma

slabikami  se  znění  slova  láska  zhoupne,  přičemž  druhá

slabika  odpoutává   druhé  a do   prostoru  asi  jako   ze

skokanského  můstku.

   Německé  b ke  konci slova  Liebe, i  anglické v ke konci

slova  love jsou  proti odvysílání  ven určitými překážkami,

které sílu  člověka obepnou zpět  k sobě. Prvotní  otevírací

samohláska  vnitřního  prožití  je  tedy  přeci  jen poněkud

zadržena, vyzáření  není dokonáno, vstupuje  sem osobnost.

B je hláska,  která spíše zahaluje,  dává ochranu  před  něčím

vnějším.  Někdy je  i lásku  nutné rozmyslně  chránit, což u

Slovanů spíše  chybí. Naproti tomu ve  slovenštině i češtině

síly  druhého  a vše  hned   vyzáří  -  to  nejvyšší  i  to

nekontrolovaně citové.

   Jako by v tomto našem  slově  byl  zakódován už od našeho

úsvitu náš  budoucí úkol větší citové  otevřenosti, než měli

racionálnější Germáni  či Angličané. V  základě našeho slova

láska je  nemyšlení na sebe,  oddanost směrem ven.  Berme to

však  spíš  jen  jako   pobídku,  inspiraci.  Neměli  bychom

zapomínat  na ono  k -  kontrolu, kritičnost  a kázeň (spíše

sebekontrolu,  sebekritičnost, sebekázeň)  - tedy  síly duše

vědomé, které  máme vypěstovat. Teprve pak  bude ono druhé

a plnohodnotné a bratrsky rozdá to, co v nás uzrálo.

   Obě a jsou svou předcházející souhlaskou  - l a k vypuštěna do

světa jako dvě malá slunce, vytvořená v našich ústech. Ona l

a k jsou jako škrtnutí  sirkou, které vybudí plamen. Zejména

zakončení slova oním  druhým  a v  češtině   a  slovenštině  je  mezi  jazyky

ojedinělé, vzácné, protože po něm už nic nenásleduje, nic ho

nepodmiňuje,  neuzavírá  a  nechává  tak  význam slova láska

letět  jako  náš  dar  do  světa.  Druhé  a činí toto slovo

otevřeným do nekonečnosti prostoru  i času. Slovo láska bylo

jedním ze  slov, o jejichž  vzniku či vývoji  platilo, že "z

přemíry srdce  hovoří ústa". Z  toho, co přebývalo  v srdci,

vznikaly síly, které artikulovaly.

   V polštině  se  láska řekne  milošč,  význam  je  podobný

našemu milost. Je předznamenána  krásným m ,  které  je  svým

charakterem se vším svolné, přijímá formu všeho, je ochranou,

mateřstvím,  všemu rozumí,  umí se  přizpůsobit. Začíná  jím

skoro ve všech řečech označení matky, náhodné není ani jméno

Maria.   Touto   hláskou    je   uzavřena,   "zesoucitněna",

"zmilostněna" i posvátná mantra AUM.

 

/Z knihy Tři duše naboso./

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentování tohoto článku je vypnuto.