Taje karlštejnských setkávání

Napsal Karel Funk (») 18. 7. 2009 v kategorii Ukázky z knih zatím nevydaných, přečteno: 1320×

 

//ukázka//

 

Karel Funk

alternativy titulu:

 

HLUBINY   KARLŠTEJNSKÝCH   SETKÁVÁNÍ   nebo 

TAJE   KARLŠTEJNSKÝCH   SETKÁVÁNÍ   nebo

TAJE  KARLŠTEJNSKÝCH   PUTOVÁNÍ nebo

KARLŠTEJNSKÁ  POUTNICKÁ  HŮL

 

PŘÍPADNÝ  PODTITUL 

 

KARLŠTEJN  - SVATOGRÁLSKÝ  MAJÁK 

nebo

KARLŠTEJN  -  SPIRITUÁLNÍ  MAJÁK

 

 

 

OBSAH

 

Vstupní imaginace – epopej lidstva                                                               2

Poutě za dob Karlových                                                                                   3

Palacký, televizní natáčení a hradní záhada                                                  5

Pěšky na Karlštejn. Odkud? Z Anglie                                                             8

Terapie české krajiny Karlštejnem                                                                15

Karlštejnská výspa – mystické setkání                                                          17

     Karlštejnská trojjednota                                                                                                                           19

     Kaple svatého Mikuláše                                                                                                                           19

     Kaple svaté Kateřiny                                                                                                                                 20

     Mystické setkání                                                                                                                                        21

     Mariánská kaple                                                                                                                                        22

     Výstup do Kaple kříže                                                                                                                              27

                                                                                                              

Vznášející se postava nad hradem                                                                               28

Karlův hrad mezi ostatními grálskými stavbami                                                                32

Cesty vltavínů, Čechy a svatý Grál                                                                                37

Putování za lvem – Karlštejn a srdce Čech                                                                      39

Keltské pověsti                                                                                                           41

Karel a písmo hvězd                                                                                                    44

Tajemství Grálu                                                                                                           46

Parsifal v pověsti Wolframa z Eschenbachu                                                                      49

Alchymie svatého Grálu – Grálské bratrství všech říší                                                        68

Karlštejnský maják pro dnešek                                                                                      70

Závěrečná imaginace – lidstvo budoucnosti si vybavuje prošlou cestu                                 73

Vysvětlivky a doplňky                                                                                                    75

Literatura                                                                                                                   77

 

 Mystický hrad poblíž Prahy není jen turistickou atrakcí. Jeho duchovní poklady přitahují a vybízejí k různé obrodné aktivitě i dnes. Postupujme knihou v čase od současnosti k minulosti, až k duchovním  kořenům, které stály při vzniku hradu či v první řadě při zrání pokročilé individuality, která hrad založila  a v průběhu stavby doplňovala jeho posvátný účel. Ne turistiku, ale poutě by si hrad zasloužil.

Poutní místo se pro nás stává skutečným jen tehdy, stává-li se poutním místem našeho nitra. O tom bude pojednávat tato kniha.

 

_________________________________________________________

 

VSTUPNÍ  IMAGINACE  -  EPOPEJ  LIDSTVA

 Hluboká noc světového vězení duší. V propasti zemského života, plné dusivého mentálního smogu, zaznívá nenávistný pokřik současně se vzdechy, lkaním a zoufáním otroků, přikutých ke skále sobectví a tělesnosti. Do stenů a vzdechů se mísí řinčení okovů. V podzemní sluji panuje ledový chlad. Vichřice sráží znovu a znovu ty, kteří šplhají nahoru, majíce na zádech rance s drahými cetkami a na nohou řetězy otroků hmoty. Krvácejí z tisícerých zranění o hroty tvrdých skal.

                      Světová půlnoc. Rej bytostí. Některé jako krtci pobíhají v čilé aktivitě temnými podzemními labyrinty, oči odvyklé slunci, ruce dosud nenavyklé spínání v modlitbě. Horečně se pachtí a snášejí majetek vypadaných peříček a uvadlých trav do hnízd. Vedle klubko v noci se peroucích kocourů. Jiné bytosti tančí  v sebeobdivu před zrcadlem, nasazujíce si nejrůznější masky světového karnevalu. Další jako pávi či tetřevi sebevědomě roztahují své vějíře v ptačím tanci a sebeopojením jsou hluší a slepí. Nevidí, že jejich vějíře jsou potřísněné močůvkou nebo již skoro vypadané. To vše jen v umělém, náhražkovitém osvětlení, nahrazujícím slunce. Bytosti luciferského světa v divém křepčení uchvacují lidské tanečníky, splývajíce s nimi ve velkém smyslném víru bakchanálií. Lidské duše ale neslyší  výstrahy,  pekelné tance nízké astrální pudovosti se jim zdají být nejvyšším blahem. S libostí vdechují sirnaté výpary pekelných mocností. Nebe ještě nemá jediné hvězdy. Obloha je temná jako pohřební příkrov, ozařovaná jedině výbuchy vášní.

                      Ve tmách, kde hluboká noc nepoznání Boha kryje mysterium pádu a zla, se po dobách strádání začíná u některých jedinců dít cosi tajemného, nebývalého, úlevného. Jejich duše, přikutá ke skále svým sestupem do hmoty, začíná procitat. Temný záhal jejího zraku se trhá.  Do nářku otroků se jemně přihlašuje tušení blízkosti andělů. Florestani tuší světlo Leonor.  Duší se lehce dotýká úzký paprsek Milosti.  Oči, dříve zalité tu slzami bolesti, sebelítosti či vzteku, tu dokrvava vyplakané pod nárazy a tíhou osudu,  spatřují zprvu vždy jen na okamžik první záblesky čehosi vyššího, úlevného a osvobodivého, co jim napovídá více o boží lásce a vůli. Zatouží  ji poznávat a následovat.  Duše, které již překonaly nejtěžší zkoušku materialismu, za sebou ještě vlekou řetězy, kterými byly dříve ukovány k hlubině propastí. Za odpadnutí od Božích zákonů a jejich přestupování platí duše tím, že jejich opětné poznávání přináší zraňování o skály materiálního cítění, po nichž stékají kapky krve z jejího vlastního srdce.

 Půlnoc pro některé minula. Jitřní hvězda probleskuje krajinou duše, jež se vydala na pouť. Učí se nyní pozorovat i ostatní bytosti. Snad i tuší, že Země se poprvé stala dějištěm i jevištěm činu Bohů, z nichž jeden prošel na jednom nenápadném pahorku lidskou smrtí a svázal tak své božství s lidstvem. Paprsek soucitu, milosrdenství a oběti pro druhé roztíná hlubokou temnotu, do která byla duše  uvržena. Vyčerpaná procitá z vysilujících snů a přijímá zvěst svého vykoupení. V těchto dobách se v očích, zprahlých bolem, vybavuje z temnot duchovní podstata lidské duše.  Ještě dlouho, předlouho se však připomíná mrazivá atmosféra, povstalá ze sil pýchy a sobectví, vichřice sil smyslových vášní. Občas se vše znovu zastře. Čím hustší síť přání si kolem sebe duše utkala, čím hustší síť kalných chaotických siločar a substancí jí svazuje nohy, tím více trpělivosti, odvahy, pokání a víry bude muset vynakládat. Duše, která se odpoutala z nejtemnějších míst, padá v pláči na zem, prosáklou hříchy. Cítí dosud led a chlad dolních úrovní, okovy zištnosti a lakomství, nevíry a popírání Boha, pláč osudových labyrintů. Dosud k ní zaznívá sténání raněných a zmírajících duší materialistů. Překonávání zla se stává budující silou dobra. Duše musí cítit hlubokou soustrast s druhými, učit se s nimi žít, vciťovat se do nich a zapomenout na vlastní bolest i blaho.

 Po dlouhém úsilí, po překonání tisíců překážek, kdy zlezla ostré balvany s krvácejícím tělem a v rozedraném šatě, který je nyní již úplně bílý, dosahuje cíle. Její ruce jsou zbaveny okovů, neboť spadly za zpěvu písně lásky. Divošská hudba sem již jen slabě doléhá a na nebi vychází první nesmělá hvězda lásky. Duše se touží v poctivé modlitbě i v činu povznést k ideálům čistého lidství.  Pak jí odpadnou  pouta a ona vstoupí do světa pohody a svobody.  Sbor vězňů, vystoupivších z podzemních kobek, poprvé společně zazpívá – Jen zde je možné dýchat. Duše se rozpínají do dálek svítání lásky, aby jim po malicherném zmítání a šlehání biči osudu zasvitla první ranní hvězda budoucího vzepětí k hvězdnému nebi. Rozbřeskává se. Někteří již nestaví pevnosti vězení, ale chrámy modliteb a hrady poznání.

 

POUTĚ  ZA  DOB  KARLOVÝCH

 Jsou dálky, které zanikly, ze kterých jsme připutovali. Jsou dálky, které se vynoří, ke kterým putujeme.  Zkušenost z dálek minulých nám pomáhá ke vstupům do tajemství budoucna. A přesto: všude je jen tady, a vždy je jen teď. Uchopíme-li věc správně, vidíme, že veškerá dálka i veškerý čas je jen nepatrná změna našeho vědomí. Žijeme trvale v lůně božím, v lůně věčnosti, kde není nebezpečí ani takzvané zlo, a pokud si ho navzájem způsobujeme, pak není věčné. To jen iluzivní myšlenky se nám toulají v čase, ba vláčejí nás do strachů, obav, chtění, pachtění, dokud je nenecháme zaniknout tím, že na ně zapomeneme pro vděčnost za vše, co nás potkává, pro touhu být stále lepšími lidmi pro svět, pro nadšení z ideálů, pro touhu po pravdě…

Poutě a poutníci jsou asi věční. Víme o sobě, kam putujeme? Ve shonu, stresech a tisících požadavků se neustále někam pohybujeme, ba ženeme. Postrádáme často zastavení, promyšlení, ukotvení, zkonejšení.  Kdybychom poznali víc sami sebe z nadhledu, z odstupu, asi jako když pozorujeme z vysoké hory lidské hemžení tam dole, rozumíme mu, ale právě si od něho chceme odpočinout, možná bychom si začali připadat jako jacísi věční poutníci. Snad bych pak i lépe rozeznali důležité od prchavého, tvořivé od plytkého. Někdy se člověk musí naučit víc mlčet, myslet i snít, aby pak mohl tím rozhodněji a moudřeji jednat. Jsou to dvě ramena jedné váhy. Kdo umí klidně putovat i s břemenem utrpení, ocení radostněji a hlouběji i nově nalezená prostředí. Je poutníkem s otevřenýma očima. Buďme jimi.

 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentování tohoto článku je vypnuto.