Cizí politici u nás, neovládající naši mateřštinu (Husák, Biľak, Babiš, částečně Okamura); Život mezi odrhovačkou a Missou Solemnis; Na téma se známým titulem Hledání ztraceného času by se dalo psát i meditovat hodně. Třeba – že jednou budeme bolavě postrádat čas, který jsme z Božího daru života promarnili, ztratili. Hledat u sebe to úspěšné=účelné vynakládání času můžeme taky, abychom to mohli rozvíjet – ve vší pokoře a s vyšší pomocí. Můžeme to činit až z nálady či stavu, že to dobré toužíme využít pro svět a zhodnotit pro budoucnost.
Podle spisovatele Marcela Prousta (autora mj. cyklu s názvem Hledání ztraceného času, který je parafrázován dodnes) vyjadřuje náš život lépe odrhovačka než Missa Solemnis. Pokud tím myslel většinový vztah k životu, pak to tak je. Ale - život někam směřuje a mnozí potřebují víru, naději a lásku, a tady žádná odrhovačka, ba ani knižní či přednášková, nepomáhá, i kdyby používala výrazivo jako srdce, láska, meditace, mysteria či Bůh.
Odrhovačka je většinou jásotem slepých nad tím, jak vyzráli na život - ten materiální nebo u někoho i ten duchovní. Krom zlidovění nemá odrhovačka vyšší ambice. Ale: pak přihlouple smělý úsměv, až drzý k daru života, ani naprogramovaný optimismus leckomu nevydrží a nikoho nepodrží. Rubem nálady jásavé odrhovačky je prostup hlubokého nihilismu společností (pramenící hlavně z odtržení od evropských resp. křesťanských kořenů). Maniodepresivní kyvadlo davového myšlení mívá zákonitě tyto dvě polohy, často se vzájemně prostupující: plytký sebevědomý jásot kultu úspěšnosti - a zapšklost, osudovou zhrzenost, ukřivděnost, vyčítavost. Lék na této ose myšlení a emocí od jednoho pólu ke druhému nelze nalézt - pro jedince ani pro společnost. Nepřijali by ho. Či spíše – nepřijali ho. A ještě lépe - pro takový životní postoj lék vlastně neexistuje.
Pravda, po zrádné ruské invazi k nám v Srpnu 68 zněla i hezká odrhovačka s typicky českým smyslem pro humor - „Běž domů Ivane, čeká tě Nataša, tady tě holky nemilujou, běž domů Ivane a už se nevracej! Nikdy!“ Během jediného roku ale tato píseň zmlkla, Ivan tu zůstal a s ním jeho domácí pohůnci. Pak ale – pod existenčními hrozbami - poslušně zmlknul skoro celý národ a měl se seznamovat s komunistickým "Poučením z krizového vývoje". Opět - kyvadlo osudu i národní povahy. Mocichtiví kolaboranti od 70. let - Husák a Biľak náš život okleštili, dedemokratizovali, zbaběle rusifikovali (v této tradici sebevědomě pokračuje dnešní slovenská ficizace eo ipso putinizace společnosti). A dnes? Slovenský politický představitel "křesťanství" Ján Čarnogurský se veřejně hlásí k sympatiím a podpoře masového vraha Putina. Tedy - křesťanství nebo anti-křesťanství? Luciferismus pod farizejskou rouškou křesťanatví.
Kratičce se po Srpnu dostaly do vysílání rozhlasu i milé odrhovačky na lidové melodie, například ta s dvojznačným textem - „Až půjdeme zítra vracet prázdný láhve od piva, uslyšíme – bude se zavírat, běž domů občane, a buď rád že jsi rád.“ Ano, zavíralo se.
Jiří Černý to odvážně dal i na svou rozhlasovou Houpačku. Kvůli znovuzavedené cenzuře pak píseň přejmenoval na Dobře míněná rada, posléze na - A nezapomeň si tu klobouk. Brzy byla ale zakázaná celá Houpačka.
Modleme se dnes, aby nepřišly okupační poměry, kdy ani toho retardovaného burana Ivana nebudeme smět beztrestně posílat zpátky domů. (Pak už by opět zbylo jediné místo, kam lze okupanta posílat.)
Ale odjinud. Zněly v historii i jiné odrhovačky davu:
Třeba když dav volal před dvěma tisíciletími na Ježíšovy soudce Ukřižuj!
Když athénský lid odsoudil Sokrata na smrt.
Když lidové hlasování Francouzů změnilo republiku na diktaturu císařství, dokonce dvakrát.
Když referendum německého lidu potvrdilo Hitlera za Führera (i s jeho programem Drang nach Osten).
Když sovětský lid nadšeně budoval vyhlazovací gulagy pro kulaky a jiné „nepřátele lidu“ a kdy vládlo heslo Všechnu moc sovětům.
Když protižidovsky zfanatizovaný český dav vyhrožoval profesoru Masarykovi před 1. světovou válkou za to, že se zastal Žida Hilsnera, nevinně obviněného z rituální vraždy…
Když československý lid psal rezoluce za smrt pro Horákovou nebo později za vězení pro chartisty - „rozvraceče socialismu a zaprodance amerického imperialismu".
Když Slováci jásali, že vydali pro Tisovu deportací 60 tisíc svých Židů do plynu, a servilně pomáhali coby Hitlerova pobočka jeho vražednému násilí. Zatím se nedokázali ani dnes od toho distancovat, ba pokouší se největšího masového vraha svých dějin, kněze Tisa svatořečit. Po dalším svém kléro-fašistickém zločinci Hlinkovi pojmenovávají i náměstí a ulice. Ostudné, zaostalé, protikřesťanské.)
A dnes či poměrně nedávno? Dosaďme sami. Stačí naše vlastní asociace na jména Zeman, Babiš, Okamura…
Odrhovačkami pro český národ jsou i cizinci ve vysokých funkcích u nás, neovládající svou nenávist ani naši mateřštinu (Husák, Biľak, Babiš).