RUSKO - ZEM, KDE ZÍTRA ZNAMENÁ HŮŘ NEŽ VČERA. ALESPOŇ ZATÍM. - Ale odjinud. Anthroposofie bývá některými jejími představiteli zatahována do kalných vod (od tahanic o urnu se Steinerovými ostatky přes označení Hitlera za „meč archanděla Michaela“ za 2. světové války, přes částečnou názorovou kolaboraci za komunismu až po soud mezi dvěma křídly AS v 90. letech, a dál...). Zorientuje se spíš ten, kdo usiluje pronikat k duchu anthroposofie a samostatně tvořivě jej aplikuje – s oněmi dvěma kroky nejprve na poli etickém. To se části antroposofů ani v této nynější válečné situaci evidentně nedaří. - Často se oprávněně varuje před děláním dělících čár. V některých situacích ale mají svá oprávnění. Třeba v té nynější – je to jednoduché: buď sympatie s agresí, válkou, vražděním nevinných žen a dětí... – anebo odsouzení. Sympatiemi k ruské agresi, i kdyby při tom používali duchovní výrazivo, si někteří – i v duchovních kruzích - vytvářejí pro budoucnost silná pouta na další agresivní vlivy a počiny, možná i na tyto aktéry. Ani si nevšimli – a už stojí v nynějších počátcích dělení lidstva na straně agrese. - I když se o to někteří demagogicky už dlouho pokouší - masového vraha na růžovo nepřemalují, není to sovětský tank vystavený v Praze, jak ho kdysi přelakovali sympatičtí recesisté. - Nikdy nebude dost našich modliteb a vysílání síly obětem této agrese. Tak jako nebude nikdy dost naší materiální a finanční pomoci. A ty modlitby? Záleží na každém. Už staletí jsou ale známi čtyři slovanští Cherubíni, ke kterým se lze (též) modlit: Chilandar, Vatoped, Zoograf, Pantalejmon (též Pantělejmon).
.oOo.
Podle některých dávných zdrojů má 6. poatlantská kultura, Slovansko-filadelfsaká jednou duchovně vrcholit v „jižním Rusku“. Vezmeme-li černomořskou polohu Ukrajiny, která byla mnohdy zjednodušeně zahrnována ke slovanskému Rusku, pak leží na jihu tohoto území. Je to tedy oblast, kterou nyní Rusové napadli. Týká se to rovněž Krymu, který napadli před několika lety.
Ve své nenávisti Rusové netušili, že to má i další význam: Tam, kde je požár nebo kde je prolito mnoho nevinné krve, je země karmicky uzpůsobenější k přínosu a pěstování vyšších ideálů. Předpovědi zasvěcenců o říši všebratrství se týkají právě oblasti, kde je nyní vinou Rusů prolévána krev. Postavili se tedy v nynější době proti tomu, co by jednou mělo z tohoto území vzejít. Typická inspirace odbojných, zpět zůstavších duchů. Karmické důsledky budou pro ně děsivé, dokud sami utrpením nepochopí utrpení a děs, co působili vědomým pácháním zla druhým, a nepojmou touhu to odčinit.
Jenže: aniž by to tušili, území, které je skropeno krví nevinných obětí, může v budoucnu poskytnout vhodné klima pro duchovní vlivy, pro síly Lásky. Je více otevřeno k nebesům.
Jak bylo psáno, přibližně - Zlo musí být, ale běda tomu, skrze koho pochází.
Karma není vždy jen sklizeň minulého, ale i setba budoucího. Můžeme si s tím každý pracovat podle svého - v osobních, národních a světových událostech.
.oOo.
Zajímavé: To, o co se spíš marně snaží mnozí politici, humanisti, umělci, nebo i my ve svých modlitbách - sjednocení světa, se podařilo špičkovému světovému zločinci Putinovi, i když, samozřejmě, nechtěně a k jeho zklamání a zuřivosti. Je ovšem ostudná počáteční laxnost Západu. I tak je zvláštní pocit, že můžu oceňovat reakce i těch, které jsem přinejmenším ignoroval: Rómů, sportovců, počítačových škůdců..., ale třeba i dirigentů, uměleckých těles i sólistů, pořadatelů... Turecko zavře ruským lodím Bospor a Dardanely. Paní Maria G. mi napsala: Mám radost z odvážnych Rusů, kteří v nějakém počtu stávkují ve velkých a největších městech Ruska. To je naděje. Ale západní Evropa - hamba.
- A věc dlouhou dobu mně neznámá - mohu si vážit naší vlády. I to je hřejivé. - Napadá mne - dobro hřeje, peklo pálí.
Ale pozor. Jak napsal David Konrád, jako vždy i tentokrát by samozřejmě bylo chybou uplatňovat kolektivní vinu nebo podezírat každého Rusa z podpory války. Pravdou bude opak, zejména v Česku. Většina zdejších Rusů nevolila Vladimira Putina. Když byl vloni v lednu zatčen a uvězněn opozičník Alexej Navalnyj, v Praze protestovalo několik tisíc jeho krajanů. Jednalo se o největší veřejné vystoupení ruské diaspory za desítky let. Bylo by tedy ostudné vybíjet si teď zlost na lidech, kteří za Vladimira Putina nemohou, když sami máme černé svědomí, jak málo jsme dosud pomohli Ukrajině.
Mám kamaráda muzikanta, který před lety emigroval z Ruska před Putinovo režimem do Prahy. Hluboce oceňuje naše poměry a naše bezpečí. Asi jsme málo vděční, právě nyní máme možnost si to uvědomit. A taky si uvědomit, že bez ochrany NATO a silné Ameriky bychom dnes byli Rusy vysáti ekonomicky a bez svobody slova a kultury, bez spolehlivosti právního státu a nezávislých institucí.
.oOo.
Aktuální doplnění J. J.: Putin v nejhorším sáhne po jaderných zbraních a rozpoutá celosvětovou válku a zničí značnou část civilizace… Nechť se stane Vůle Boží. Každý člověk musí zemřít, podstatné je JAK umírá, s jakou duchovní náladou, s jakou myšlenkou, proč a pro koho umírá. Protože život na Zemi půjde ještě tisíce let dál a záleží na tom, s jakou karmou a s jakým předsevzetím se narodíme znovu. Je nesmysl se bát smrti, je třeba se bát svých slabostí. Pro lidstvo by ovšem bylo lepší, kdyby se karma vyžívala přírodními katastrofami, protože vzájemné zabíjení mezi lidmi je porušením zákona Nezabiješ a roztáčí stále kolo karmy. To věděli všichni mudrci a zasvěcenci, podle toho jednal i Gándhí.
Právě se dívám na Sky News a tam probírají už i tuto možnost. Děsivé. Šílené.
.oOo.
Martin Dohnal doplnil: Putin vyhlásil jadernou pohotovost, a víte, že se naopak ve mně rozhostil uplný klid, oba dva víme, že přesně máme každý v osudu, co nás čeká, co je jeden lidský život 70 let, když, jak říkal Ivanov, Bůh dal člověkovi několik miliard let, aby se vyvíjel...
A ty mladý kluci, co umřeli na tom ostrově pod palbou ruské lodi, mladý kluci, který mi připomenuli spolužáky z VŠ, kdy jsme byli ještě veselí a šťastný ze života, a oni místo toho, aby se poddali, řekli ruská válečná lodi jdi do pr...e. To je neuvěřitelné.
Evidentní je, že tím, že vyhrožuje jaderným tlačítkem, že nečekal takhle zničující sankce a odstřižení od všeho, má zákaz pronajímat letadla, nedostane náhradní díly na ně, to je pro ně úplná katastrofa, přijdou rázem o polovinu veškeré flotily a budou přicházet o další letadla, nemohou létat na západ, hlavně paničky od oligarchů na nakupování do Londýna, to je pro ně naprostá katastrofa.
A Zd. K.: Je to zkouška stejně jako Covid, probudit v sobě skutečné bratrství a laskavost k druhému. Covid to načal - zájem o druhé. Subjektivně nebýt Covidu a že někomu na to blízký umřel, chovali bychom se nyní mnohem více netečně.
.oOo.
Taky něco pro zasmání:
Ukrajinská média od začátku ruské invaze přinášejí informace o statečném odporu armády i místních obyvatel. Agentura Unian v neděli informovala, že se skupině místních Romů u Kachovky na jihu Ukrajiny podařilo Rusy okrást o tank. Holt přispěli svými staletými zlodějskými schopnostmi. Rómský historik Mižigár ale upřesnil: "To nebyla žádná krádež, ale obrovská odvaha a risk životů své komunity."
„V Chersonské oblasti je horko. Ve vesnici Ljubimovka Romové ukradli tank. Ještě jednou: Romové. Rusům. Ukradli. Tank.,“ píše s úžasem Uninan.net.
.oOo.
Podívejme se na jednu významnou staroruskou legendu s prorockým významem. Nesmíme však propadnout omylu některých dnešních duchovních kruhů, které si světlou sbratřující budoucnost Ruska již zpřítomňují. To bychom byli slepí i k jiným věcem. Dnes tam převládá s podporou velké části Rusů, a ještě dlouho bude vládnout, pravý opak – lež, věrolomnost, lstivost, nekulturnost, barbarství, nenávist k civilizovanému euroamerickému světu, expanze do okolních území atd.. Teprve pomalým, postupným a bolavým přepracováváním se z nynějšího pólu zla (trefně Rusko charakterizoval už americký prezident Reagan jako Říši zla), trvajícím několik dalších tisíciletí, nastane ono přetváření ke sbratření (sobornosť).
Ostatně, jak již řečeno, ty krásné předpovědi se fakticky netýkají přímo Ruska, ale přibližně oblasti, kterou dnes napadlo.
.oOo.
PROROCKÁ RUSKÁ LEGENDA - NEVIDITELNÉ MĚSTO NA DNĚ JEZERA SVĚTLOJAR. (nyní doplněno ke staršímu textu na těchto stránkách)
Podle spirituálního badatele Sergeje Olegoviče Prokofjeva bude pomalý a namáhavý proces osvobozování se od vnějších i vnitřních následků vlády marxismu-leninismu trvat asi sto let. Duchovní sjednocení s ostatní Evropou, kdy s její pomocí začne Rusko znovu nalézat samo sebe, by mělo trvat dalších asi 250 let. Přes sedmdesát let nejhoršího barbarství dějin přesto nestačilo vymazat v národní duše latentní hlubokou religiozitu. Podívejme se na jeden její skvost, pro nás téměř neznámý. Protože osudy Ruska budou vždy, a možná stále více, souviset s osudy veškerého Slovanstva, má i esoterika této legendy význam i pro Slovany západně od Ruska.
Západní Evropa má své své mýty a legendy, zejména o městě svatého Grálu, o Montsalvači. Obdobně má Slovanstvo legendu nezávisle vzniklou na těch západoevropských, ale stejně hlubokou a tajemnou: ruskou Legendu o neviditelném městě Kitěži. Co o ní víme? Podle vlastního výroku vznikla pověst roku 1251 "pro posílení všech pravověrných křesťanů". Základem legendy je smír, harmonické poznávání vše přemáhající vírou, všelidské spojení v Boží pravdě. V 19. století literárně zpracoval tuto pověst Melnikov-Pečerskij v románové kronice V lesích, občas se jí věnovali i někteří básníci, například M. Vološin. Rimskij-Korsakov ji působivě zhudebnil pod názvem Legenda o neviditelném městě Kitěži a panně Fevronii. Kdysi za totality jsem si čtyřdeskový komplet této opery nechal poslat od přátel z jižního Ruska (vyměnil jsem to s nimi za manšestrové džíny, které tam nebyly k sehnání). Na rozdíl od Wagnera, který podává germánskou mytologii v operách široce plynoucími symfonickými plochami, plnými psychologického napětí, vychází typický ruský skladatel z vokální melodické linky s instrumentální stránkou, bohatou na ornamentální výzdobu základních melodií. Slovanskému uchu je bližší i odrazem pravoslavných zpěvů i hloubkou a svítivostí hudby, jež je rozvíjena sice v plném jasu, ale přece jakoby stále pod závojem mystického opojení a extáze.
Příběh legendy vypráví o městě (gradu) Kitěži, které se před nájezdem tatarských hord ve 13. století skrylo ve vodách jezera Světlojar. Stříbrná mlha klesá s nebe a zahaluje nejprve zlaté kopule, sestupuje níž a lehá na město. Když hordy dorazí k jezeru, je z čisté vody slyšet už jen vzdálené vyzvánění zvonů. Hospodin přikryl město svou rukou a to bude neviditelné až do přijetí Krista lidskými srdci. Již nikdy nenajde město ten, kdo přichází se zlým úmyslem. Je to město vznešené, nadpozemské, město věčné lásky a věčného odpuštění.
Kněžna Libuše předpověděla "hvězdné město" a nevíme, myslela-li město Prahu nebo viděla-li dál, až na Nový Jeruzalém, tedy novou, hvězdným zodiakem zduchovnělou inkarnaci Země, esoterně zvanou Novým Jupiterem. Karel IV. jakožto vysoký zasvěcenec, zanesl dokonce do půdorysu Prahy poukaz na Nový Jeruzalém. Na rozdíl od naší pověsti je ta ruská zatím navenek méně konkrétní, jak odpovídá i poetické ruské duši cítivé. Legenda poukazuje podle Prokofjeva "na určitý ideál, na město, které je obýváno lidmi bez hříchu s čistým srdcem, kteří se spojují, aby společně uskutečnili na Zemi zákon Kristův, ono společenství lidí, které je v Apokalypse Janově nazýváno „Obcí filadelfskou“, které spočívá na bratrské lásce. A tak jako Apokalypsa končí kosmickou imaginací velkého města nebeského Jeruzaléma, obrazu nového jupiterského eonu vystupujícího z duchovních hlubin (tj. příští bytí Země, na jejímž povrchu se v éterické podobě zrodí ti, kteří přijali Kristův impuls), tak se mají jednou v představě nejlepších ruských lidí dějiny jejich národa naplnit jako cesta přípravy k vlastnímu úkolu východní Evropy zjevením města. V jeho podobě dosahuje svého uskutečnění na Zemi ideál pospolitosti (sobornosti), kterého má ruský národ (i ostatní Slovanstvo) dosáhnout během vývoje 6. poatlantské kulturní epochy slovansko-filadelfské. Toto ale bude jako pozemská epocha duchovního Já prorockou předzvěstí budoucího jupiterského eonu pro celé lidstvo."
Co se stane podle legendy s tímto nejvyšším Ideálem? Po prvním nebezpečí pro Rusko ze strany Tatarů se město ponořilo do hlubin a je přístupné jen těm, kteří se nepodílejí na zlu a kteří k městu hledají trpělivě cestu s neotřesitelnou vírou a čistým srdcem. Jen takové doprovází Pán na cestě záchrany. Další těžké období ruských dějin začalo roku 1666 Nikonovými náboženskými reformami. Těmto reformám se vzepřeli starověrci, kteří jako jediní tehdy uchovali legendu až do moderní doby. Byli krutě pronásledováni a celé vesnice jich prchaly na sever Ruska i na Sibiř, aby tam za nelidsky těžkých podmínek v hloubi neproniknutelných lesů hledali cestu k neviditelnému městu. Byli však jen nepatrným zlomkem ruského národa, který ztratil cestu k neviditelnému městu, k svému nejvyššímu ideálu. A tou měrou, jak uprchli do lesů poslední starověrci cestu ještě znající, zůstala národu jen ještě vzpomínka na město, k němuž už neexistovala žádná cesta. Když v roce 1917 dopadá na Rusko nejstrašnější zkouška, nelze nalézt už ani cestu k této cestě.
Protiobraz legendy - komunistický mýtus budoucího materialistického ráje, vytvořeného lidskou rukou, nemá již žádné spojení s křesťanstvím ani s jakýmkoli duchovním světem, říká S. O. Prokofjev a pokračuje: "Tak nastupuje na místo původního usilování o sjednocení všech lidí, které vložil do duše ruského člověka jeho Duch národa - sjednocení na podkladě a pod vedením Kristova impulsu - na místo tohoto usilování vytvořit novou sociální pospolitost, v níž nejsou žádní chudí, žádní neprávem diskriminovaní, žádní utlačovaní nebo nešťastní, na místo toho nastoupila materialistická utopie marxismu. Tato utopie, která si své morální principy částečně vypůjčuje z křesťanství, úplně je však znetvořila, která především ale vědomě vystupuje proti křesťanskému impulsu, nabízela lidem proměňovat jenom kameny v chléb a olupovala je tak o každý přístup k duchovnímu světu. Tím se ukazuje být forma, kterou přijala ve východní Evropě komunistická utopie, jež vznikla ze satanské (ahrimanské) duše vědomé Západu, protikřesťanským protiobrazem legendy o městu Kitěži. A tak se stalo, že ruský národ sveden k tomu, aby věřil této pseudolegendě, která mu byla podstrčena, postupně zapomínal na pravou legendu, na svůj vlastní životní ideál, na smysl své historické existence na Zemi jako budoucího "Kristova národa".“ Tolik S. Prokofjev.
Mysterium zla. Od koho je očekáváno mnohé, musí projít mnohým. K dobru se lze vědomě a energicky nasměrovat po poznání zla. Síly zla jsou i ve vesmíru. Když je člověk přijímá, vštěpuje do sebe i zárodek prožívat jednou vědomě spirituální život. Jako u jedince, i u národa: Projde-li nelidským ateistickým sociálním řádem, směřujícím k zvrácenosti, může mu to vyprovokovat i hledání náležitých protilátek k duchovnímu životu ve společenství. Kdyby jedinec či národ nepřijal ony síly ke zlu, nenalezl by v budoucnu vědomý impuls přijmout ducha z vesmíru, toho ducha, který jednou musí oplodňovat celou lidskou kulturu, nemá-li zůstat mrtvá. Tento "duch z vesmíru" je duchovní Já, které má v šesté, slovansko-filadelfské epoše sestoupit na Zem. Proto musel a ještě bude muset ruský národ a s ním částečně i další Slované projít takovým utrpením a rozmanitým zlem, aby je mohli proměnit ve své duši vědomé ve vyšší duchovní síly a potom s jejich pomocí aby nalezli cestu přijmout v 6. epoše, tj. ve 4. - 6. tisíciletí, duchovní Já.
I když se v mravní úrovni ruského národa zatím nic nemění, je pád falešné ideologie a jednolité moci obrovským pokrokem či spíš prvním krokem k budoucímu zlepšení. Je zákonité, že Gorbačov, první z komunistických vládců, který měl určitý smysl pro spravedlnost, lidskou důstojnost a právní stát, musel být i posledním. Určité světlo svobody a poznání, které nechal vzplanout, sežehlo nejhustší tmy bolševismu, ze kterých sám vzešel, a tedy i jeho samotného. Asi jako sirka ve tmě, když po zapálení vidí poprvé samu sebe, musí shořet, byl v jeho perestrojce zárodek sebezničení. Je zákonité, že národ, který byl držen v té nejnepřirozenější pevnosti tím nejnásilnějším a nejkrvavějším způsobem při bezprecedentní likvidaci hodnotového a duchovního obsahu, se po povolení krunýře mravně dále rozpadl a dosud nemohl nalézt rozlišovací schopnosti, které by ho vedly k interpretaci jevů a událostí a k vědomé sebereflexi z hlediska mravních hodnot. Pozorujeme-li stav dnešního Ruska i okolních národů, jevil by se nám tento obraz bezútěšně, kdybychom neznali z duchovní vědy nic o jeho skryté podstatě a budoucím úkolu. Arzenál vlastností a sil, ve kterých se odvíjel po několik generací život Rusů i jimi porobených národů, zůstane ještě dlouho stejně nekvalitní. Polarizace utlačovatelů a utlačovaných zůstává, utlačovateli jsou nyní mafiáni, žádající výpalné či výkupné, lidé spjatí s Putinovskou mocí a podobně. Ti bohatší ochutnávají nyní moc a pohádkové bohatství podobným způsobem, jakým viděli se chovat někdejší kremelské vládce i jakým se chová ten nynější. Jako šelmy, chované po celý život v kleci, porušují po jejím opuštění i jakés takés zákony džungle, které neznají ani nechápou jejich účelnost. Ti chudší se alespoň skládají na video, pornokazety, drogy apod.. Nezralá mentalita, promísená někde i s asiatskou lstivostí divokostí, vede k nebývalé zákeřnosti zločinců.
Někdejší zafixovaná idea proletářského internacionalismu a vývozu revoluce působí dál za nových podmínek, modifikovaná do mezinárodního působení ruské mafie, dnes nejsilnější na světě, i do státní politiky. Samostatně si můžeme promýšlet, nakolik se cosi podobného, byť v našich malých poměrech, děje i zde po pádu formy, ale setrvačností obsahu.
Vše vede nyní ruský národ, kulturně deprivovaný, netečný a malátný, k aktivitě z nutnosti. I vězeň po propuštění musí dlouho trénovat atrofované svaly. Hrozí-li mafiánské praktiky únosů a vydírání bezprostředně kdekomu a selhává-li role státu při ochraně občanů, musí se občané sami spojovat do ochranných skupin. Nejsou-li vypláceny mzdy, musí se lidé znovu učit obdělávat zpustlé zahrádky, po desetiletí ležící ladem. Přechod ze státního sevření, ale i z jeho základní péče, k dalším úkolům a kvalitám nemůže jít v Rusku přes brzký blahobyt, protože navyklá pasivita jej jednak nevytvoří, jednak by byl tím větší zhoubou duším, toužícím jen užívat zemských statků. Zvýšení životní úrovně, které zažívají dnes za Putina, je na úkor budoucích generací.
Dvojí pokušení
čeká podle S. Prokofjeva Slovanstvo, zvláště Rusko, na cestě vývoje. Zeměpisně ze dvou stran - Západu a Východu, i esoterně z obou stran - zdola i shora. Zdola vlivy ahrimanské, doslova zakopávající lidstvo do hmoty, techniky, finančnictví, mechanizace veškerého života. Nejsilněji působí v Americe a přes západní Evropu v podobě materializace kultury a života do slovanských zemí. Američanům však podle Prokofjeva tolik neškodí, jako když je přejímá střední Evropa.
Druhý vliv, esoterně řečeno luciferský, se šíří z Orientu. V reakci na zatvrdlé myšlení současné materiální civilizace se s naivní úlevou část lidstva vrací ke staré duchovnosti Orientu, vedoucí někdy i k úniku, k předčasnému a neplnohodnotnému zduchovnění, hledá překrásně popisované květy, které však již uschly ve slaměnky bez vůně a života. Prokofjev toto nebezpečí z Asie popisuje takto: "Nastane vědomé setkání Ruska tváří v tvář s mocnými, ale zaostalými a proto zkostnatělými duchovními mocnostmi Asie, které budou ze všech sil usilovat, aby odvrátily Rusko od jeho zvolené cesty tím, že mu budou nabízet zcela jiný, nikoli křesťanský ideál místo ideálu Města. Rusko odolá tomuto pokušení prastaré luciferské moudrosti (šířené dnes různými formami jógy, okultismu, šamanství, psychotroniky apod.), bude-li mít za sebou křesťanskou Evropu. Jen jako neoddělitelná, integrovaná část Evropy bude s to postavit vůči asijskému Východu onu nepřemožitelnou duchovní sílu, která potom bude nutná, aby ho postupně přivedla ke křesťanství tím, že se mu ukáže reálná nadsmyslová přítomnost a konkrétní působení Kristova impulsu v celém lidském životě až k sociálním vztahům lidí. Rusko musí stavět proti silám asiatského šamanství a degradované moudrosti starých předkřesťanských náboženství, aby skutečně splnilo svou úlohu, první elementy nové duchovnosti a kultury, které pocházejí z esoterického křesťanství a spočívají na živoucím a vědomém vztahu k éterickému Kristu, dlícímu v nadsmyslovém světě." To věděl už dávno ruský prorok Solověv, když napsal: "Rusko se musí oddat tělem a duší, aby splnilo svůj úkol, společnému křesťanskému životu světa a vynaložit všechny své národní síly na to, aby se uskutečnila dokonalá a svět obepínající jednota lidského rodu ve spojení se všemi ostatními národy." To je daleký úkol Ruska. Dnes je ruské vlastenectví jen mlžná směs předčasného mesianismu, nostalgie po sovětském pořádku a mocném impériu a snad i sentimentu, který vedl například i nejbohatší mafiánské podnikatele k přispění na znovupostavení největšího moskevského chrámu Krista Spasitele, který nechal Stalin zbourat. Projevuje se jakási utopie obnovy. I tyto okliky však mohou být jednou použity jako schody k vyšším stupňům.
Dnes na počátku 21. století, když mohla začít ale nezačala doba procitání ze skoro stoletého spánku, stojí ruský národ před možností, spíše povinností, aby si postupně vzpomínal na své pravé ideály, na své budoucí duchovní poslání v 6. epoše, na niž se musí připravit již během nynější 5. anglo-germánské epochy učením se od evropské duchovnosti od Goetha až po moderní anthroposofii. Pokud by tyto úkoly ruský národ plnil, má možnost, aby se otevřel ruskému člověku z hlubin duše pociťující opět, ale na zcela novém stupni a v plném vědomí, pohled na posvátné Město. Potom se stane toto Město v hlubinách duše postupně viditelným a současně procitnou v ruském národě vlivem zření posvátného Města z duše pociťující, která bude prosvětlena duší vědomou, síly nového kristusovsky slunečného jasnozření 6. epochy. Tento proces - vyzvednutí svatého Města - se však může uskutečnit jen tehdy, bude-li v ruském člověku nejen vnitřním procesem, ale půjde-li současně s tím i realizace tohoto ideálu na Zemi, což se může stát jen vytvořením nových sociálních struktur založených na bratrství, které bude potom v 6. epoše nositelem substance duchovního Já. Velikou pomocí by byla i realizace idejí sociální trojčlennosti. Zatím se to, jak vidíme, nedaří.
Tak vše, co bylo ve 20. století v Rusku negativním obrazem a nyní to mocně pokračuje, by jednou, po bolestné přeměně, mělo posloužit jako odraz k plnění duchovního úkolu pod vedením Krista i čisté božské duše - Sofie, jejíž nositelkou byla Bohorodička Maria.
Příklady této proměny zla?
Falešná rovnost komunismu lze Kristovým impulsem přeměnit v bratrskou pospolitost.
Netečnost a apatie porobených Rusů se může změnit v aktivitu dobra pro druhé.
Proletářský internacionalismus a vývoz revoluce a terorismu, které sloužily ve světě jako rozbušky komunistického rozvratu, se mají proměnit v šíření pravdy božského Slova - Loga.
Ruský imperialismus - porobení řady národů a touha po světovládě, může být v kladném aspektu změněn na vyzařování svobody a duchovních hodnot.
Kruté a krvavé potlačování víry může po přepracování poskytnout světu obrodnou krev pravého zbožného slovanského srdce.
Namísto kádrováckého dozoru nad myšlením a dušemi lidí – bratrská pozornost a účast na životě bližních.
Namísto špehování soukromí – upřímný zájem o potřeby druhého.
V dějinách žádného jiného národa nenajdeme tak mocné projevení se sil zla a současně tak bezmeznou trpělivost ve snášení vpravdě nadlidského utrpení, které tyto síly zla vyvolávají - od zničení Kyjevské Rusi Tataromongoly přes excesy Ivana Hrozného, reformy Petra Velikého, které proměnily celou zemi v jeden pracovní tábor, vznik nevolnictví až po krvavé zločiny bolševiků, které předstihly veškeré dosavadní zlo a hrůzy v lidských dějinách… I to něco přinese. Když ruský národ v budoucnu začne chápat svůj úkol a vezme jej jako svou povinnost vůči své národní duši, pak dojde k tomu, co R. Steiner předpověděl ruským anthroposofům na jedné přednášce: "Pak nadejde čas, kdy Evropa, když splníte své povinnosti vůči své národní duši, počne chápat, čím je vlastně Kristův impuls v duchovním vývoji lidstva."