Za duší národa.
"Před více než jednou miliardou let dopadl na evropský
kontinent obrovský meteorit. Vytvořil kompaktní kráter, jehož
přibližně kruhový tvar v srdci Evropy je na snímcích pořízených
z družic na první pohled patrný. Českou zemi (odpovídající
přibližně současnému českému státu) tak rozpoznáme na fyzikální
či geologické mapě bez vyznačených politických hranic. Její jméno
- Bohemia - pochází z Boiohemia - země keltského kmene Bójů..."
To jsou slova Máši Svobodové a Zdeňka Neubauera, která pronesl
prof. Neubauer v příspěvku na Evropské transpersonální konferenci
v Londýně v srpnu 1994. Dodejme ještě, že meteority jakožto
"poslové nebes" očisťují jednak svým průletem mentální atmosféru
Země, ale i svým dopadem zbavují místo zatížení těžšími
substancemi, neboť jejich výskyt a pohyby jsou řízeny vysokými
duchovními hierarchiemi, které je rovněž svými silami nabíjejí.
Spoluautor příspěvku pokračoval: "Ostrůvek původního povrchu,
starý nejméně 70 milionů let, odolává alpskému vrásnění z jihu a
ledovcové erozi ze severu. Při dopadu meteoritu se na něm
vytvořily zlomy, po nichž stoupaly rudodárné roztoky a v jejich
okolí vznikala ložiska zlata a stříbra. Na těchto ložiscích
vyrostla keltská oppida a svatyně, později první hornická města.
Rozkvět zemí Koruny české si bez tohoto přírodního bohatství
nelze vůbec představit. Tak dávná kosmická srážka - polibek nebes
- určila přes geologické hlubiny času politický, ekonomický,
historický a duchovní vývoj naší země, odrážející se v mytologii,
dějinách a náboženství jejích obyvatel. Dodnes utváří naše
životy, náš životní prostor mezi nebem a zemí.
Slovo kráter značí původně měsidlo. Česká pánev vskutku
představuje kouzelnou nádobu, čarodějný kotel, z něhož vyvěrají
nejen řeky - žádná do Čech totiž nepřitéká - ale též proudy
duchovních vlivů. Toto místo je nádrží a křižovatkou, v níž se
mísila různá etnika, kultury, spirituality a tradice. Vzájemně se
tu setkávaly, střetávaly, slévaly, mísily, spájely a kvasily,
vařily a svářely, tvořily a utvářely do nejrozmanitějších podob -
jak příznivých, tak zlomocných. Je to kolébka světců a vědců,
mudrců a mágů, mučedníků i kacířů...
Zbytky jednoho z nejstarších astronomicky orientovaných
objektů na světě byly před nedávnem nalezeny západně od Prahy, v
Makotřasích. Jde o obrovskou čtvercovou svatyni či pozorovatelnu,
jejíž spojnice o délce 365 megalitických yardů míří na východ
slunce o letním slunovratu, na západ slunce o zimním slunovratu a
na nejsevernější východ měsíce. Toto evropsky výjimečné kultovní
ohrazení je staré téměř 6000 let, tedy starší než Stonehange,
sumerské chrámy, ba i egyptské pyramidy.
V kruhovém uspořádání, severozápadně od Prahy, jsou rozmístěny
uměle dopravené a vztyčené, neopracované kameny - menhiry.
Spojnice mezi nimi probíhají rovněž po letních a zimních
slunovratových liniích, či liniích orientovaných podle východů
slunce o hlavních keltských svátcích a slavnostech. Tato síť,
pokrývající přes polovinu Čech, napovídá, že se za ní skrývá
ještě hlubší předivo vztahů mezi člověkem a vesmírným řádem.
Nejde jen o orientační body v čase a prostoru. Zdá se, že menhiry
zaujímaly místa, v nichž se soustřeďuje energie - jakési
akupunkturní body Země, jejichž síla byla menhiry napájena
kosmickou energií. Jejich spojnice, odpovídající akupunkturickým
meridiánům, představovaly tzv. "ley-lines", velšsky světelné
čáry...
Ať už se díváme na toto pravěké propojení jako na gigantickou
vesmírnou observatoř, velkolepou orientační a komunikační síť či
mohutnou elektrárnu na geokosmickou energii, svědčí jejich zbytky
o činné, rozumějící účasti svých pravěkých tvůrců na kosmické hře
posvátných zásnub Nebes a Země. Dosud zní ozvěnou dopadu kamene z
nebe, který se změnil v zázračnou nádobu - podobně jako Svatý
Grál...
Kamenná síť menhirů připomíná sloupy posvátného chrámu, jehož
klenbu tvoří obloha. V jeho středu, uprostřed Čech v nejsušším a
nejteplejším místě, se pod horou Říp usadili první Čechové. Říp
jim byl horou posvátnou - osou světa (axis mundi). Ač se svou
strategickou polohou a význačným plochým hřebenem přímo nabízí
pro budování opevnění, nenalezli archeologové po jeho zbytcích
žádné památky: temeno Řípu sloužilo za příbytek toliko bohům.
Z Čechů vzešel první mýtický kníže Přemysl, oráč, zasvěcenec
vnitřního řádu země, který umí zacházet s plodivou silou přírody.
Ví, kdy má orat, aby zem plodila a život zůstal zachován. Jeho
ženou byla kněžka Libuše, představitelka intuitivní moudrosti,
která žila v přímém kontaktu se skrytým dechem života. Jejich
svatba je obrazem posvátné hry, spojením Nebes a Země. Z
Přemyslovců se odvozuje první rod českých knížat, později
královská dynastie, jež vyústila v hodnost císařskou. Jméno
jejich mýtického zakladatele je slovanskou podobou řeckého
Prométheus - ten, jenž je obdařen prozíravostí. Zatímco
Prométheus řeckého bájesloví přináší oheň z nebes na zem,
posláním a dědictvím tohoto rodu je cesta opačná - vzestupná:
navrácení země nebesům, odkud se snesla. Také jméno kněžny Libuše
patrně souvisí se starořímskou bohyní Libyssa - bohyní plodnosti,
příbuznou Artemidě (v Římě je dosud místo označované jako
Libyssus Campus - Libušino pole). Legenda Libuši připisuje
založení Prahy, kterou v prorockém vidění spatřila jako "město
veliké, jehož sláva hvězd se bude dotýkati". Když Libušino
poselstvo bylo přivedeno jejím koněm k Přemyslovi, aby jej
povolalo na knížecí stolec, vypřáhl Přemysl býky, jimiž oral (býk
je symbolem zemské síly), a ti se hned vznesli do nebes. Brázda
zůstala nedooraná: to předznamenalo jistou nedokončenost, věčnou
nenaplněnost vzmachu duše našeho národa k nebesům.
Z jejich potomků vzejde kníže Václav - první světec a
nejvyšší patron země České. Dle jistého podání měl prý být
dokonce posledním zvoleným strážcem Svatého Grálu...
Karel IV., král český a císař svaté Říše římské, dědic
svatováclavské tradice a ctitel Svatého Grálu postaví hrad
Karlštejn jako grálový hrad - v eschatologickém duchu - co nový
Carbunkl či Montsalvat. Karlštejn nemá vojenské poslání, nýbrž
slouží coby mystická archa - schrána českého pokladu a
korunovačních klenotů, mystické ohnisko českého království.
Karel zakládá pražské Nové Město, které má představovat nový,
nebeský Jeruzalém. A vskutku: jeho rozvrh - půdorys, délky ulic,
rozměr chrámového okrsku, postavení svatyně atp., jsou věrným
obrazem města Jeruzaléma! Chrámy a kostely, rozmístěné a
zbudované dle alchymické, astrologické a hermetické symboliky,
naplňuje svatými ostatky, které osobně získává - často
nevybíravými prostředky - z celého tehdy známého světa.
Jako se díky Karlem založené universitě stávají Čechy
významným intelektuálním centrem, tak se z Prahy stává největší
duchovní centrum severně od Alp - náboženský konkurent Říma...
Za tzv. rudolfínské renesance, současnice a odnože renesance
alžbětinské, společně působili v Praze na císařském dvoře dva
největší astronomové všech dob: Tycho de Brahe a Johannes Kepler.
Setkání a spolupráce obou gigantů dovršily vznik novověké
kosmologie. V ní byla Země přijata s konečnou platností na
nebesa: stala se kosmickým tělesem, a lidstvu Evropy se tak
dostalo občanství nebeského...
Takto se na zkušenosti obyvatel České země podílelo mnoho
kultur, mnoho tradic, mnoho etnik. Je to zkušenost mnohotvárná -
leč každým jejím tvarem, v každém jejím projevu prosvítá původní
nebeský polibek Zemi, otisk kamene, který přetavil její povrch v
zázračnou nádobu. Duše Čech není (jen) duší národní: je to duše
transnacionální, ba přímo transhumánní duše genia loci - srdce
Evropy. Její projevy nesou otisky téže kamenné pečeti, jež
předchází, transcenduje zkušenost historickou, mýtickou,
biologickou. Je to zkušenost kosmická, vesmírná - tedy
univerzální, všelidská, archetypální. Slovo archetypos pak
doslova značí počáteční, původní ražbu, vtisk způsobený prudkým
nárazem."
Duše či duch národa není jen abstraktní metaforou, ale živou
realitou, byť dnes skoro zapomenutou. Oním duchem národa je jeho
archanděl, podobně jako každý z nás máme svého Anděla Strážce.
Archandělovi je národ, jeho utváření, vývoj, identita vyšším
řízením svěřen. Je jednotící silou, která stmeluje skupinu lidí
do jednotného jazykového a kulturního společenství. Ve fázi
utváření národa jako celku je jeho vliv ještě málo projevený.
Zráním národa se s ním jeho archanděl více ztotožňuje, rozprostírá
své působení silněji, srůstá s ním, étericky se do něho vtěluje.
Pevným spojením pak vede národ ke splnění jeho předurčení, národ
"nalézá sám sebe". Když národ neplní svůj úkol, může na něho
archanděl působit pouze skrze největší duchy onoho národa -
umělce, filosofy, politiky, kteří se svým individuálním vývojem
účastní, byť třeba zprostředkovaně, jeho nadsmyslových inspirací.
Aby tito archandělé mohli vlévat své síly do pozemského světa,
je nutné, aby byli na zemi vtěleni lidé, kteří by byli nástrojem
ke spojení mezi smyslovým a nadsmyslovým světem. Bez těchto lidí
by archandělé neměli most, kterým by přenášeli své síly a
inspirace na zem. Z našeho světa jim tedy musí vycházet vstříc
pomocná síla z duchovní práce. Nestačí tedy jen snaha duchovního
světa dát lidem své síly. Iniciativa musí vycházet ze světa lidí.
Teprve když se určitá část lidí svým vývojem nabídne k
bohoslužebné práci, je možné vytvořit pevnější spojení mezi nebem
a zemí. Proto se typické rysy, ke kterým má národ vyspět, tak
dobře zrcadlí v jeho největších představitelích. Skrze ně
rozkvétají charakteristické síly národa do dosud národnostně
nevykrystalizované masy individualit.
Hodnocení:
nejlepší 1 2 3 4 5 odpad
Komentování tohoto článku je vypnuto.