Událost na Golgotě, její živá esoterická substance Krista Zmrtvýchvstalého, tvoří bytostně podstatný střed esoterního křesťanství. Tímto mysteriem se Kristus stal sám cestou, stal se pro lidstvo trvalým obsahem a nepřetržitým oživovatelem svého učení.
Antroposof Petr Stránský kdysi dal k dispozici výtah přednášky R. Steinera – patrně to bylo z přednášky, konané 12. ledna 1910 ve Stockholmu. Ve Schmidtově seznamu má označení : Mitglieder – Vortrag: Die Erscheinung des Christus im Aetherischen.
„...pokusme se nyní krátce uvažovat o tom, jaké kroky učinil Kristus v oblasti, která mu je dána jako lidská karma mystériem na Golgotě, jako karmický vztah lidstva k němu v minulosti a jak se tato karma Kristem naplňuje v přítomnosti a budoucnosti.
Kristus byl lidstvem souzen. Nyní má možnost vystoupit jako soudce nad lidstvem. Avšak soudit ve smyslu Kristově neznamená odplatu, neboť Kristus přišel, aby právě zahladil ve světě princip odplaty. Soudit ve smyslu Kristově znamená, že bude probouzet svědomí. Jeho působení ve sféře lidí bude takové, že bude moci v lidech vyvolat probuzení svědomí.
Prvním znamením přicházejícího Krista v éterné sféře bude vlna elementárních pocitů svědomí. A to nejdříve takových, které se budou lidí zmocňovat elementární mocí, o nichž však nebudou ještě vědět odkud přichází, ony hluboké a stravující pocitu studu, jež budou v duši vznikat. Mohli bychom říci, že červánky Kristova příchodu v éterné sféře budou červánky studu. Lidé budou hluboce prožívat zklamaní v hodnotách, jichž si dosud cenili jako pravdivých a krásných a budou muset v duši prožívat jakési přehodnocení všech hodnot, tak, jako ve stavu kamaloky musí člověk prožívat přehodnocení všech hodnot života, protože stojí v paprscích světového svědomí. Tak budou muset i nyní lidé prožívat přehodnocení všech hodnot, protože stojí před hodnocením Kristovým, jenž působí v prostoru, v horizontále.
A jestliže byl Kristus v minulosti bičován, pak to znamená, že nebude pouze probouzet svědomí lidí, nýbrž že se jich bude i dotýkat. Jako dostával při bičování rány, tak se bude moci lidí dotýkat. Bude se dotýkat lidí prožívajících zoufalství a tím jim bude vlévat útěchu a odvahu. Dotyk vlévající odvahu k novému tvoření, je důsledkem bičování. Lidé pak budou říkat: začneme všechno znovu, neboť vše co jsme doposavad dělali, neobstojí před tímto světlem. V lidské sféře začne do jisté míry znovu první den stvoření. Odvahu k tomu však nebudou lidé čerpat ze sebe, nýbrž z dotyku vycházejícího z Krista a to jako následek prožitého bičování.
A jestliže byl Kristus v minulosti korunován trním, pak bude udělovat jednotlivým lidem i skupinám lidí pověření, jak mají sloužit jeho dílu, pak přijde korunovat lidi povinností lásky. Ještě žije ve světě pojem povinnosti, avšak tato povinnost přivede lidi jednou do katastrofy, neboť za vším zlem, jež vzniká ve světě, jsou lidé z povinnosti. Kristus však bude při svém éterickém příchodu dávat lidem a lidským skupinám pověření lásky. Při tom padne kolos na hliněných nohách. Místo povinnosti bude úkolem láska.
A jako v minulosti musel Kristus nést svůj kříž, na němž byl ukřižován, tak bude Kristus zjevující se v éterné sféře uzdravovat lidi z jejich neduhů, takže bude docházet k osudovým uzdravením, aby lidé nesoucí svůj kříž měli sílu nést jej tímto duševně fyzickým uzdravením.
A jestliže byl v minulosti Kristus ukřižován, při čemž sám pronesl slova: Otče odpusť jim, neboť nevědí co činí, pak je v těchto slovech obsažena i jeho vůle, aby ve sféře, jež je mu dána, působila jako karmický důsledek ukřižování: totiž, aby v budoucnu lidé věděli co činí. Karmickým následkem toho, že byl Kristus ukřižován nebude to, že i lidstvo bude jakoby spoutáno, ukřižováno - nýbrž to, že oči lidí se otevřou, že bude Kristem probuzeno nové jasnozření, karmické jasnozření, takže lidé budou vidět a vědět co činí.
Když dnes člověk něco dělá, nezná karmické následky. V budoucnu však bude člověk vědět co činí. Karmické jasnozření je tedy Kristovou odpovědí na ukřižování, k němuž došlo, protože lidé nevěděli co činí. Tak Kristus proměňuje negativní v pozitivní. Éterný příchod je takovouto odpovědí Kristovy bytosti na to, jak s ním bylo zacházeno, když putoval jako člověk mezi lidmi...“
Světlo tvého myšlení
Světlo tvého myšlení
začíná zářit
na cestě tvého života.
Chci je ve vědomí vést
do proudu tvého ducha.
Teplo tvého citu
začíná proudit
do tvého životního základu.
Chci je ve vědomí vést
do přediva tvé duše.
Síla tvé vůle
začíná působit
v tvých údech.
Chci ji ve vědomí vést
do celé tvé lidské bytosti.