Sekty a destrukční hnutí - otrokářství těl i duší

Napsal Karel Funk (») 24. 1. 2011 v kategorii Pohledy na svět jinak, přečteno: 2975×

SEKTY,  DESTRUKČNÍ KULTY  -  prvky novodobého otrokářství těl i duší

            Někdejší aféra přiotrávené skupiny desítek lidí po „meditačním“ čajíčku jistého pseudogurua, podávaném jako přípravu k šamanské praktice holotropního dýchání, byla patrně jen špičkou ledovce. Na postkomunistických luzích a hájích je dnes rušno a shánčlivo nejen politicky, podnikatelsky či prostopášnicky: prohánějí se tu různí samozvaní psycho-opraváři, kočovní guruové… Vznikla tak početná subkultura, jejíž stoupenci se bezhlavě vrhají na vše, co má nálepku esoterična, duchovna, transcendentna, jezdí zběsile na rychlokursy „lásky“, zdraví, styků s anděly, věštění, léčení, sexuálních praktik, úspěchu v kariéře světské i „duchovní“, na cesty za „vyššími vibracemi“, za rozplynutím svého vědomí v bezbřehé prázdnotě jakožto úniku od zdejšího života, na metody a techniky manipulace s myslí a vůbec bezpracnou nápravu nebo docílení čehokoliv nějakou umělou metodou, která nevyžaduje vlastní orientaci, píli, sebevýchovu apod. Desetitisíce lidí se vydávají za jakousi duchovní romantikou a tajemnem, za únikem od povinností, za omamnými injektážemi do svého podvědomi či polovědomí. Kdo dokáže v tomto boomu rychlokvašené komerční pseudospirituality vysvětlit to nejjednodušší, že totiž pro hledajícího člověka musí sloužit jako základ jen to, co dokáže přirozeně a plně vědomě integrovat do celé své osobnosti, co není v rozporu s bdělým rozumem a nefanatickým citem? Jistěže existují spolehlivé duchovní směry a cesty, ty však člověka směřují i ke kvalitnějšímu a důvěryhodnějšímu životu v podmínkách, kde se nalézá, k větší odpovědnosti a přijetí a posilování integrace své osobnosti, k vřelému a aktivnímu vztahu ke světu. Zde je nutné se dobře orientovat a rozlišovat. Umíme to ?

            I sekty se modernizují, používají psychologie reklamy, psychologie vůdčí osobnosti, jejich manipulační potenciál je mohutný. Mizí v nich tisíce zejména mladých lidí, z nichž mnozí jsou přesyceni soudobými „výdobytky“ a hledají v nich cosi jiného. Co o tom ví naše společnost? Co sociální sféra? Co psychologové? A duchovní kruhy? A jak jsou s touto oblastí obeznámeni běžní sociální pracovníci? Bezzubá Společnost pro studium sekt se sice erudovaně snaží, ale sama o sobě není systémovým řešením, pouze jedním z jeho předpokladů. Její pravomoci a napojení na další instituce a orgány jsou nedostatečné. Vychází jen z běžné rutinní psychologie, a to nepostačuje. Zabýváme se drogami viditelnými – ty jsou snáze postihnutelné. Ale co tyto neviditelné drogy? Nezabíhá i tato oblast místy do sociální patologie? Tak jako budujeme street-work pro určité skupiny společnosti, nestálo by za úvahu něco podobného aplikovat i zde? Tyto a podobné otázky jsme si zatím ani nezačali klást. Není k tomu už zralá či přezrálá situace? A co duchovní směry? Anthroposofická společnost, která má výbavu k plnému pochopení destrukčnosti těchto směrů v učení R. Steinera, má jen nepatrný okruh lidí, který je schopna zasáhnout, a nedisponuje osobnostmi, které by šířily stanoviska mimo pole působnosti této společnosti.

            Pokusme se  vyhledat a formulovat charakteristiky sekt. Není to pokus první, ale dosavadní charakteristiky se soustřeďovaly povětšině na konkrétní užší úhly pohledu.

            C h a r a k t e r i s t i k a : (mnohé sekty či totalitní uskupení mají pouze některé z těchto znaků)

-         nízký věkový průměr stoupenců (mnohdy kolem 20 let). I nezletilé osoby jsou často nuceny skládat slavnostní, dlouhodobý slib a závazek, který určí celý jejich další osud

-         zneužívání lidských tužeb (ať egoistických nebo naivně idealistických) k zavedení stoupenců do fanatismu a duchovní nesvobody, tedy do stavu, když již nejsou schopni zhodnotit reálně svou situaci

-         netolerance, samospasitelnost vlastní sekty, kultu či cesty

-         přílišný zájem o nové členy, sliby, vytváření počátečního nadšení, patent na spásu

-         během náboru nebývá vždy bezprostředně ujasněn název sekty, pravidla a způsob fungování, požadavky, způsob případného ukončení členství aj.

-         postulování líbivých cílů a rychlé pomoci potenciálním členům, kteří se rekrutují většinou jen v reakci na neuspokojivou situaci v rodině, církvi, státu či světě nebo na vlastní sociální vyloučení nebo sociální patologii

-         autoritářství, vyžadování slepé víry a poslušnosti, ztráta vlastní identity a integrity osobnosti

-         omezení nebo zákaz kontaktu s rodinou a přáteli

-         upření práva na vyhledání právní nebo jiné rady, práva na vyhledání lékařského ošetření, omezování až odmítání sociálních bezpečnostních záruk

-         bránění v dokončení již započatého vzdělávání (někdy i povinné školní docházky u dětí členů sekty)

-         tajení identity členů před některými úřady

-         charismatická osobnost v čele nebo u základu sekty, trpící často syndromem mesianismu

-         mělké znalosti, zploštělý pohled na život a na svět, úzký okruh zájmů

-         vyumělkované, sofistické konstrukce, naroubované mnohdy na některou obecně uznávanou pravdu světových náboženství

-         vytváření strachu z vnějšího či zkaženého světa, před kterým ochrání jen sekta, vytváření postoje "my" (spravedliví, vědoucí), a "oni" (pobloudilci, zabedněnci). Odmítání nesení spoluzodpovědnosti za stav světa, anulování vědomí občanské zodpovědnosti, mj. i za stav politiky (odmítání účasti ve volbách apod.)

-         vytváření představy získání vstupu do umělých, iluzorních nebes jen pro členy sekty

-         idea sekty je mnohdy tvořena podle zájmů a ne naopak

-         vzbuzování pocitu viny jednotlivých členů za účelem větší manipulovatelnosti a sankcionování

-         izolace od společenského života i od ostatních směrů a nauk

-         důraz na vnější odlišnosti (v oblékání, chování, zvycích apod.)

-         odtrženost vytčených a postulovaných cílů od vlastních schopností, nepropracovanost duchovní cesty, což též vede ke ztroskotání osobního vývoje

-         svobodná tvorba mínění bývá deformována izolací, vazbou terapeutických metod a ideologických obsahů, skupinovým nátlakem, zastrašováním, vytvářením stresových podmínek, nebo naopak fascinací  a euforizací

-         vykonávání nebezpečných praktik pod pláštíkem duševní terapie nebo okultního výcviku

-         úsilí vedoucích autorit o bohatství, moc či zdroje vlastního sexuálního vyžití

-         úzké vnitřní vazby, tlak na uniformitu myšlení i konání, vzájemně propojený kontrolní mechanismus, atmosféra donášení

-         vyslovená či nevyslovená hrozba sankcí pro odpadlíky, jejich případné další pronásledování

-         nedbání na nebezpečné situace, ve kterých se mohou octnout nezletilí členové sekty

-         psycho-sekty mají rysy politické strany, která se nechce podřídit demokratickému rozhodovacímu mechanismu. Tyto malé organizace bývají posedlé touhou po moci

-         dobrovolné či vynucené omezení soukromí ve všech směrech včetně naprogramovaného  průběhu trávení času od probuzení do ulehnutí

-         sekty a jim podobné organizace zpravidla nejsou jakýmkoliv způsobem prospěšné společnosti, ale iluzivní, často těžko přehledné a nekontrolovatelné nadnárodní hospodářské koncerny, mnohdy s hustou sítí hierarchicky vedených, většinou těžko identifikovatelných podorganizací

-         stěžejní činností některých sekt je třeba jen šíření určité metody nebo praktik (např. někdejší Transcendentální meditace Mahariši Mahaše Jogiho, která rozdává členům individuální avšak deformované mantry za účelem rozložení osobnosti a ovládnutí světa)

-         obtížná resocializace, reintegrace a psychická harmonizace těch, kteří sektu opustili. Zejména mnozí psychologové v postkomunistických zemích dosud neznají šíři poškození a psychické destrukce v sektách a nevolí vždy adekvátní terapii. V zahraničí jsou již specializovaná pracoviště na pomoc těm, kteří opustili sektu (právní, reintegrační, resocializační a psychologická pomoc). Psychické poruchy mohou přetrvávat velmi dlouho, u někoho i trvale.

 

Od sekt je nutné odlišovat nefanatické duchovní, filosofické, badatelské či osvětové společnosti, hnutí, činnosti nebo organizace, kterým jde o posilování kladných hodnot ve společnosti, o tvůrčí bádání v některém společensko-vědním oboru, o podávání pozitivních a hodnotových impulsů způsobem, který nic nevnucuje, nezotročuje, jen nabízí. Mezi takové patří např. Anthroposofická společnost, Unitarie, A.M.O.R.C., Bolingenská věž  (bádání ve směru odkazu C. G. Junga ), ale i příznivci např. Krišnamurtiho, Aurobinda, dr. Paula Bruntona…

Naopak některé prvky sekt mohou mít i některé jogické ašramy nebo státem uznané církve (zejména Svědci Jehovovi) nebo další různorodá zařízení, např. někdejší katolická komunita kolem kněze – otce Vladimíra v Praze Vršovicích, dril v některých ústavech či internátech, ještě dlouho po převratu přetrvávající paranoidní a izolacionisticky zapouzdřené postoje a styl života na Katolické teologické fakultě v Litoměřicích resp. později při Universitě Karlově aj.

Prvky agresivní sekty se paradoxně vyznačuje i spolek nedůtklivých „vědeckých“ skeptiků Sisyfos, bloudící v labyrintech a pověrách omezené materialistické pavědy a udělující s nevědeckou arogancí ceny Bludného kamene. Sektářský způsob myšlení a částečně i poměry panují též v některých politických uskupeních nebo stranách, například kdysi u Sládkových Republikánů, v nacistických stranách a zejména ve fosilní arogantní KSČM.

Reálné riziko ohrožení identity a integrity osobnosti mají i některé ambulantně nebo příležitostně prováděné metody a techniky, které oslabují bdělé vědomí člověka a rozumovou kontrolu, jako např. holotropní dýchání (šamanská technika obnovená prof. Stanem Grofem), channeling, dianetický auditing, spiritismus, různé praktiky tzv. otevírání čaker, často i inkarnační regrese, různé euforizující show na „léčení Ježíšem“ ve sportovních halách, na bezpracnou cestu do nirvány či království nebeského snadno a rychle, zkresleně provozovaný sexuální tantrismus, nebo davová psychóza a ji podněcující akce některých stoupenců hnutí New Age kolem  domnělého vstupu světa do věku vlády Vodnáře, psychopatičtí mesianističtí UFO-kontaktéři, seskupující kolem sebe štáby lidí, kteří mají pomáhat „vyvoleným“ při evakuaci kosmickými loděmi na Plejády či jinam při zániku Země, nejrůznější pochybní „záhadologové“, předváděči okultních schopností, předpovídači konce světa k některému konkrétnímu datu aj.

                                                  

Příklady některých rozšířených sekt a vůdcovských či totalitně náboženských hnutí :

-         Scientologie (vysoký nebezpečnostní potenciál, dokonalá organizace i propracovaný postup získávání klientů, početný aparát zaměstnanců i náborových dobrovolníků. Nekvalifikované osoby provádějí dianetické, duševně terapeutické praktiky na tzv. odblokování k údajnému osvícení a osvobození jedinců, aby se Země zachránila před zánikem).

-         Moonova církev sjednocení (centra v jihokorejském Soulu a v německém Švýcarsku, řada podorganizací). Zakladatel se vydával za mesiáše. Učení je synkretistické a protisexuálně zaměřené. Řada investic v mnoha zemích.

-         Meditační centra Osho Rajneeshe (tzv. dynamické meditace, praktiky na údajné ovládnutí a využití sexu k vyšším stavům vědomí. Údajně byly i případy sexuálního znásilnění při skupinových praktikách).

-         Transcendentální meditace Maháriši Maheše Jogiho (pravděpodobné úmrtí vůdce je stoupenci zatím tajeno). U nás po zásazích neoficiální „hradní skupiny“ lidí kolem Václava Havla v r. 1991 ukončili organizovanou činnost. Nábor po celém světě, studijní skupiny, mantrická mocenská magie….

-         Satanisti - organizovaní i roztříštění, spojení s příslušnou hudbou, uplatňují opak náboženských ideálů a rituálů (obrácený kříž, „černá mše“ apod. Vyskytovali se již například za První republiky v Brně i jinde).

-         Hare Kršna – uvědomění si boha Kršny skrze mantry vede podle nich k osobnímu osvobození. V ČR statek u Prahy, snad i jinde. Relativně méně nebezpeční. Vycházejí především z hinduismu, vedou k vegetariánství, neubližování, tisknou a šíří hinduistickou literaturu.

-         Nový život – křesťanská nesnášenlivá sekta, přinášející domnělou duchovní obrodu.

-         Někdejší sekta Jana Emanuela Dvorského (známý knihou Syn člověka) - pseudográlisti, po majetkových a jiných trestných činech přesídlili do Itálie. Po vyhlášení pátrání Interpolem po vůdci sekty se patrně rozpadli poté, co jim členové odevzdali všechen majetek. (Děti zakladatele sekty a dalších členů patrně nevykonávaly povinnou školní docházku).

-         Sri Chinmoy, americký jogín – meditační centra, zdravotní a reformní náplň, tzv. mírové koncerty sférických vibrací, agresivní propagandistický management ve Švýcarsku.

-         Různá společenství kolem kočovných guruů a čarodějů z bývalého Sovětského svazu, Orientu i Ameriky.

-         Poetrie - aktivita jednotlivce, nazývajícího se guru Jára. Působení od konce 90. let zejména na Zlínsku, Brněnsku a Olomoucku. Guru nabízel ženám tzv. odháčkování, tedy údajnou očistu od předcházejících sexuálních vztahů, které měly ženy podle guru Járy natrvalo energeticky vysávat, a to sexuálním stykem přímo s tímto guru. Doporučovány byly například tzv. tři dny s Járou, kdy taxa za den činila 108 800 Kč.

-       V současnosti nabývají sektářských znaků i některá hnutí, propadlá domněnce o konci světa k 31. 12. 2012, zejména ve Spojeném Království.

-       Zejména v postkomunistickém světě včetně ČR mají znaky sekt některá stabilizující se uskupení kolem mnohých kultických autoritářských osobností z oblasti trhu s psycho-servisy, poskytovanými pod stále vynalézavějšími názvy.

Již 22. 5. 1984 přijal Evropský parlament rezoluci „Nové organizace působící pod ochranou poskytovanou náboženským společenstvím“. Rezoluce mj. volá po výměně informací mezi členskými státy v problémech povstávajících z aktivit těchto skupin s poukazem na pracovní a bezpečnostní práva, nezvěstné osoby, porušení osobních svobod, existence mezer v zákonech, které umožňují zavrhnutým aktivitám přemísťovat se z jedné země do druhé, a vznik center na postarání se o ty, kteří opouštějí tyto organizace. Rezoluce vyzývá členské státy Rady Evropy k vzájemnému předávání si informací o nových organizacích apod. Poznamenává, že je nutné rozvinout společný přístup na bázi Rady Europy, a volá proto vlády členských států k vyvolání nátlaku na přijetí dohod, které by pomohly zajistit jedinci ochranu před možnými machinacemi těchto  organizací a jejich fyzickým nebo mentálním donucováním.

(Pozn.: Psáno r. 2002 pro časopis Sociální péče.  Charakteristika sekt byla odborníky hodnocena jako dosud nejvýstižnější. Částečně aktualizováno v r. 2011.)

                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

 

 

 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentování tohoto článku je vypnuto.