Situace viděná v dětství. Asi osmi- až desetiletě děti posměšně na ulici pokřikovaly na lehce tělesně postiženého spolužáka, který se něčím lišil a proto ho mezi sebe nepřijaly. Šel okolo soudruh předseda MNV a místní pan farář a hochovi řekli: Cos jim udělal, že na tebe pokřikují? Raději se tedy postavili na stranu silnější většiny. Obdoba ve vztahu k nynější situaci: Někteří antroposofové či jiní duchovnisté kladou útočníka a napadeného na roveň. Snaží se budit zdání vyspělých tím, že i v podobných případech přistupují k realitě neurčitě, spíše ji jen rozteoretizují, rozdiskutují, popíší ze zcela irelevantních stanovisek, ale bez jasného etického hlediska a závěru. Zapomněli, že byly situace, kdy i Steiner zaujal jasné jednoznačné etické stanovisko.
Pak zůstávají antroposofy jen použitím výraziva a jen po vnější, formální stránce, zamlženě, bez toho podstatného: bez etického přínosu, bez naplňování ideálu pravdy a práva. Duchovní věda je pro ně něco jako jako studium zahradničení bez zahrádky. Útočníka a napadeného staví morálně na roveň. Svou roli zredukovali z duchovní vědy do pozice vědce, který u vraha a oběti popisuje jejich výšku, váhu, barvu očí a vlasů, krevní skupinu…, pak je z toho, jak vystihla kdysi čtenářka Maria G., věda, ale nikoliv duchovní věda. Ta je cenná jen tehdy, pokud vychází z prvního kroku – etiky.
Nezaujímejme image hodných strýců a tetiček, rádců a radiček, lépe vědoucích a sice shovívavých k prozápadním či proukrajinským pobloudilcům, ale schvalujících zločiny genocidy. Pak je naše vlídná tvář jen nátěr oslazeného pelyňku. Jako jsou o karnevalu ošklivé masky i na hezkých tvářích, jsou někdy i hezké masky na obličejích nenávisti.
Zůstávají někteří na vnější úrovni gest bez mravního podkladu, podobně jako ti dnešní Rusové, kteří v panice přemisťují z napadeného Chersonu ostatky knížete Potěmkina. Bojují za zachování lži a vnějšího zdání. Dnešní Rusko není Potěmkinova vesnice, nýbrž Potěmkinova země.
Jistě, že tak jako žádný národ, ani Ukrajina nebyla v dějinách zcela nevinná. Zde ale jednou zafunguje národní karma podle vůle Prozřetelnosti, v době a formou určenou vyšší vůlí, tak jako vůči každému jinému národu. Na současné zemské úrovni je ale nutné a křesťanské zastávat se trpících a pomáhat jim – u jedinců i národů. Proto nelze obhajovat ruskou okupaci a zvěrstva tím, že druhý národ (či území) není bezúhonný. To bychom pak mohli zrušit veškerou slušnost, ba i soudnictví a policii s poukazem, že i oběti se asi někdy něčím provinily. Zločin a Trest: Zločin nyní, trest v budoucnu. Rusko se na předlouhé doby propadá do bědné propasti. Její zoufalství více či méně zasáhne různou formou i ty, kteří s Ruskem v této situaci vědomě, i přes možnost přístupu k veškerým informacím, sympatizují. Znalost duchovních zákonů je zavazující. Proto ti, kdo se zabývají duchovní vědou a přesto sympatizují se zvěrstvy a zločiny nebo je popírají či zlehčují, popřeli veškeré své dosavadní studium či rituály a jiné praktiky. Popřeli svou věrohodnost.
.oOo.
Podle jedné informace prý i někteří ruští antroposofové věří, že se situace jednou, po dlouhé době, obrátí v dobro. Je to smutné, že jen někteří. I někteří u nás vyslovují dnes odvážně „názor“ či důmyslný poznatek, že Putin je největší zločinec na zemi. To jim to ale trvalo! Asi se museli dobrat vědecky či jasnovidně k tomu, co prachobyčejnou selskou logikou i triviální morálkou vědí už dávno stamiliony prostých lidí po celém světě, i co bylo i u nás mnohokrát veřejně napsáno.
.oOo.
Další návrh /možnost, inspirace/ k modlitbě či vysílanému postoji k povražděným:
Naši drazí bratři! Víme o Vás, překročili jste práh smrti nedobrovolně a většinou nečekaně. Tím více naší lásky potřebujete. Archeové, Velcí Strážcové duší lidí, prosíme, vyslyšte nás a bděte i nad dušemi tisíců dětí, vyhnaných z domovů od matek do cizího prostředí k ruské „převýchově“. Dejte jim jas nitra, naději i sílu odolnosti vůči lži propagandy. Osvěcujte jejich srdce v lásce k vlasti. Posilujte i jejich matky, i otce, bojující ve spravedlivém boji za svou napadenou vlast.
Archeové, neste na svých perutích čistý dech naší lásky, aby osvětlovala a posvěcovala srdce padlých a zavražděných. Jsou-li v temnotě kámaloky, prosíme, osvěcujte je Láskou Kristovou. Nechť jim je i Vaše Láska silou probuzení a uvědomění si posmrtných stavů. Prosíme všechny božské bytosti všech řádů od Andělů a Archandělů až po Cherubíny a Serafíny, smilujte se nad nimi a darujte jim sílu a požehnání svých úrovní k jejich spasení.
Tak jako před staletími naši exulanti - vyhnanci ze svých domovů, připomenutí i na Růžovém paloučku u Litomyšle, i Vy, dnešní vyhnanci či doma strádající hladem a žízní, si odnášejte lásku k Bohu i vlasti a vězte, že Vaše oběť, pokud není zkalena nenávistí, otevírá vstup do vyšších úrovní nejen Vám, ale i Vašim potomkům. Každá oběť za vyšší ideály přináší sílu budoucím, aby tyto ideály vyplňovali.
Zabití, vezměte z kříže Kristova + posilu k prožití své kámaloky. Vezměte z Lásky Kristovy Klid, Mír, odpuštění svých prohřešků a odpuštění těm, kteří se na Vás provinili. Vezměte i sílu k předsevzetí v příštím životě správně myslit, cítit a jednat.