Lásku potřebují nejen lidé – vtělení i odtělení; Morgenstern: Prožívání vděčnosti říší přírody; Rittelmeyer: Umývání nohou; Zář královsky sloužící postavy Kristovy, myjící nohy.

Napsal Karel Funk (») 6. 1. 2024 v kategorii Práce na svém vývoji, přečteno: 237×

Z dalšího textu: "Když člověk po delší dobu vážně a silně medituje o "mytí nohou", pozná že láska není jen osobním pocitem, nýbrž že láska je novým světem. Pozná, že jednou ve vyšším světě bude láska tím, čím je dnes vzduch a světlo nás obklopující. Láska bude podstatou nového světa.“

 

Christian Morgenstern:

 

Bytosti klidného kamene,

k tobě se kloním v soucitu s tebou,

ty neseš zde můj rostlinný život;

děkuji tobě z celého srdce

s přáním požehnání Krista,

Jeho lásky, světla, síly.

 

Bytosti žijící v rostlině,

k tobě se kloním v soucitu s tebou,

ty živíš zde mou cítící sílu;

děkuji tobě z celého srdce

s přáním požehnání Krista,

Jeho lásky, světla, síly.

 

Bytosti cítící ve zvířeti,

k tobě se kloním v soucitu s tebou,

obětí tvou zde dospívám k sobě;

děkuji tobě z celého srdce

s přáním požehnání Krista,

Jeho lásky, světla, síly.

 

My všichni: kameny, rostliny, zvířata

vzhlížíme oddaně k tobě,

který jsi na zemi člověkem;

děkujeme tobě – prvorozenému,

neb že ty jsi, jsme též my,

jsi naše naděje.

Prosíme tebe, nezapomínej na spojení s námi.

Když se zde vyvíjíš v lidství a v lidskosti,

povznášíš zároveň nás.

 

Díky vzdává jednost všeho v Božství,

díky opětuje mnohost všeho v Božství,

ve vděčnosti sbratřuje se všechno Bytí.

 

.oOo.

 

Máme poslání! Jsme povoláni k proměně země! - Novalis

 

.oOo.

 

Vnitřní zář královsky sloužící postavy Kristovy, myjící nohy.

Nejhlubší štěstí lze nalézat ve smysluplné práci pro svět. Jaké? Možná i té navenek nejobyčejnější, v hlubině nejobsažnější. Friedrich Rittelmeyer osvětluje k Janovu evangeliu, které je nejhlubší a nejbohatší ze všech biblických knih: "Látkou cvičení budiž třeba vypravování evangelia o mytí nohou. Ve starých klášterech si mniši volili s oblibou tuto událost za předmět svých meditací. Takové vypravování si má člověk budovat před duší jako stavbu, kámen za kamenem, větu za větou, obraz za obrazem. Také evangelista Jan mohl o této události vypravovat teprve tehdy, když ji po desetiletí choval v duši, až nic nezůstalo, než duch z ní zářící, až mohli jejími obrazy mluvit andělé. Rudolf Steiner pravil: Janovo evangelium je vlastně psáno pro anděly. Je zcela průhledné.

Z vypravování o mytí nohou měla by stát před námi především královsky sloužící postava Kristova, stojící uprostřed dvanácti učedníků. Záleží na tom, abychom hlavně cítili vnitřní zář, nádherné jemné světlo, které vychází z postavy Kristovy. Toto vypravování vydechuje jakoby nebeskou vůni. Můžeme myslet na slovo: "Okuste a vizte, jak dobrý je Hospodin." (Žalm 34,9) Duchovní zjevení lze nejenom vidět a slyšet, nýbrž také vychutnat, lze je cítit jako teplo, jako životní proudění, jako duševní potravu.

Takto může člověk na sobě pracovat, může předělat, proměnit sebe. Když takto cvičíme, vytvoříme v sobě vyššího člověka. Naše duše se stane jakoby obětní mísou, která se plní životním duchem. Když člověk po delší dobu vážně a silně medituje o "mytí nohou", pozná že láska není jen osobním pocitem, nýbrž že láska je novým světem. Pozná, že jednou ve vyšším světě bude láska tím, čím je dnes vzduch a světlo nás obklopující. Láska bude podstatou nového světa.“

 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentování tohoto článku je vypnuto.