Jistě, že morální a pravdivá stanoviska vůči našemu nejbližšímu okolí (příbuzenstvu, zaměstnání, skupině) jsou důležitá, a to jak pro okolí, tak pro náš osobní vývoj. Stanoviska vůči národním, mezinárodním či celosvětovým událostem však dávají našemu vývoji, a odvozeně skrze nás i našemu okolí, mohutnější, podstatný a hlouběji do nitra zasahující směr. Podobně jako zločin vůči nevinnému, duchovně pokročilému člověku (a nejvyšší zločin lidstva bylo ukřižování Spasitele, které přineslo těžkou dlouhodobou karmu) je z karmického hlediska mohutný, je i vědomé zločinné počínání vůči nevinnému sousednímu národu karmicky mohutně těžkým zločinem aktérů, který jednou spočine na nich samotných. Nynější tragédie napadených jednou přinese tragédií agresorům. Moře způsobených běd jednou způsobí moře běd viníkům – do doby, než začnou litovat a zatouží vše odčinit – jinde, jinak, ale ve stejném principu.
A souvislost pro nás a naše okolí, třeba i to „duchovní“? Časté souhlasné či „tolerantní“ stanovisko vůči zločinné agresi Rusů vůči milionům nevinných není pouhým názorem, ba ani „jen“ projevem hniloby charakteru, ale i základem k budoucí mohutné zpětné karmické vlně vůči takové osobě či skupině, i kdyby se hlásila třeba k antroposofii. Vlně karmicky mohutné tím, že nejde „jen“ o souhlas s násilím vůči jednotlivci či skupině, ale o mentální kolaboraci s genocidou vůči mnohamilionovému národu, vůči milionům jeho nejen mužů, ale i dětí, žen, starců, s barbarským ničením jeho cenných staletých kulturních a duchovních památek. Toto moře běd a násilí, které někteří vědomě schvalují, bude pro ně jednou podobným osobním mořem v roli obětí či jejich blízkých, zažívajících bolesti vražd, znásilňování, křivd, lži, zrady, únosů dětí. Tedy: je tu karmický rozdíl mezi schvalováním zločinů, jakkoliv zavrženíhodným, vůči jednotlivci, a mezi schvalováním moře zločinů vůči milionům nevinných obětí. Do takového imaginárního moře se jednou budou muset nořit zoufalé duše aktérů, ale i sympatizantů a obhajovatelů, často antroposofašistů. Zvolili sami, vědomě. Zvolili či schvalují ze svobodného poznání duše vědomé ono Kamenuj, ukřižuj. Uvádějí ve svém okruhu do trosek i mentální svět antroposofie. Někdy se rafinovaně zamlžuje, že je tu i podstatný rozdíl mezi obranným bojem napadené země, které byl vojenský boj vnucen a které je třeba mezinárodně pomoci ekonomicky, humánně i vojensky, a mezi aktérem. Obranný boj je vždy etický.
A je tu ještě jeden faktor: Putin vede svou agresi v aktivní spolupráci a za podpory magických rituálů ruských asijských šamanů. Je zde černá magie v pravém slova smyslu (viz jiné články na těchto stránkách). I když se u nás nebojuje, můžeme pomoci, krom hmotné podpory, i myšlenkovou protiváhou – modlitbou za napadené. Pokud je opravdová, stává se tou nejčistší bílou magií.
Pro etický postoj už nejde o vysvětlování a argumentaci, protože informací a dokumentů je dost. I myšlenky jsou tvůrčí síly. Je to již pouze věcí kvality člověka, a pro něho i věcí jeho budoucnosti. Dobro má význam ne kvůli kalkulaci na lepší karmu, ale z morálního rozhodnutí vlastního srdce pro dobro a lásku jako nejvyšší hodnoty. Nekonečné světodějně se tvářící diskuze, teoretizování, konference morální postoj nenahradí.
Karma vědomého schvalování či zamlžování vražd a běd milionů nevinných je zde to nejhorší, co si mohli i mnozí bezúhonní, „nevinní“ „duchovní“ lidé (nejen) u nás zvolit, hlavně pro sebe. Píšu to „tvrdě“? Ano. Spíše jen logicky. Muselo to být vysloveno jasně, bez časté mlžící relativizace dobra a zla, bez rozmělňování v nekonečných „duchovědných“ diskuzích, postrádajících často to nejdůležitější - morální korektiv.
A praktická úvaha: Dotáhneme naše představy k reálnému činu, třeba malému, nesoucímu někomu radost a úlevu, kdy i naše darovaná částka, byť i malá, dá láhev vody, snídani, oběd, nové tepláky či důstojné toaletní potřeby ukrajinskému dítěti nebo jeho mamince?